Pobierz koncepcję pracy przedszkola w formie pliku PDF
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 50
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W KATOWICACH
NA LATA 2023/2028
Wszystkiego, co naprawdę muszę wiedzieć, dowiedziałem się w przedszkolu.
Robert Fulghum
Wstęp
Przedszkole nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi to miejsce, w którym dzieci zdrowe i dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi uczą się i bawią, wzajemnie się wspierając. Naszym głównym celem jest zapewnienie równego dostępu do edukacji i pełnego rozwoju każdemu dziecku w początkowych latach jego życia. W naszym przedszkolu każde dziecko- niezależnie od swoich możliwości- czuje się bezpieczne, akceptowane i ma szansę na rozwój. Kluczowe jest indywidualne podejście, współpraca specjalistów i integracja poprzez zabawę. Nasze przedszkole, to nie tylko miejsce edukacji- to przestrzeń, w której rodzi się otwartość i przyjaźń na całe życie.
Charakterystyka przedszkola
Placówka jest budynkiem wolnostojącym, z pięknym ogrodem i placem zabaw. Posiadamy 4 przestronne sale, przystosowane do potrzeb wychowanków, oraz 1 mniejszą– sala dla oddziału specjalnego. W przedszkolu funkcjonują 2 wyremontowane łazienki dla dzieci. Mamy salę wyposażoną w przyrządy gimnastyczne, gabinety specjalistów (psychologa, logopedy); zaplecze administracyjno– biurowe, szatnię dla dzieci oraz kuchnię, która samodzielnie przygotowuje urozmaicone, smaczne i zdrowe, zbilansowane posiłki. Uwzględnia się indywidualne wymagania dietetyczne wychowanków- zgodnie z zaleceniami lekarza.
W przedszkolu funkcjonują 3 oddziały integracyjne oraz jeden specjalny, do których uczęszcza 64 dzieci. Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 17:00, poza krótką przerwą wakacyjną w miesiącu lipcu bądź sierpniu, określoną w arkuszu organizacyjnym placówki.
Przedszkole jako placówka publiczna, prowadzi działalność wychowawczo – dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego, w wymiarze 6 godzin w godzinach od 8:00 do 14:00. Pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłaty regulują odrębne przepisy.
Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza planowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Placówka wobec dzieci i rodziców pełni rolę wspomagającą i integrującą społeczność lokalną.
W przedszkolu pracują wykwalifikowani pracownicy pedagogiczni oraz oddany dzieciom personel administracyjno – obsługowy.
Podstawa prawna.
Zestawienie najważniejszych aktów prawa powszechnie obowiązującego i aktów wewnętrznych:
Akty prawa powszechnie obowiązującego:
• ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1082),
• ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciel (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1762),
• ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1915),
• rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2021, poz. 1618),
• rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 roku w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2020, poz. 2198),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017, poz. 356),
- Standardy Ochrony Małoletnich z dnia 15 lutego 2024 roku, czyli nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Akty wewnętrzne:
• Statut Przedszkola nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach,
• Przedszkolny Program Wychowawczy,
• Przedszkolny Program Profilaktyczny,
• Regulaminy,
• Procedury.
Priorytety przedszkola
- Akceptacja i empatia to kluczowe wartości w przedszkolu integracyjnym.
- Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i zrozumienia.
- Nauka tolerancji poprzez wspólne doświadczenia.
- Uczenie dzieci, że każdy jest wyjątkowy i ma swoje mocne strony.
- Dzieci uczą się, że każdy człowiek jest inny, ale wszyscy są równie wartościowi.
2. Indywidualizacja nauczania sprawia, że nauka staje się dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem.
- Dostosowanie metod pracy do potrzeb, możliwości i zainteresowań każdego dziecka.
- Tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych dla dzieci z SPE ( IPET).
- Zróżnicowane formy nauki: zabawy sensoryczne, nauka przez ruch, terapia ręki.
- Dostosowanie przestrzeni i materiałów edukacyjnych: do swobodnej zabawy, kąciki tematyczne, materiały multisensoryczne takie jak kolorowe plansze, układanki z różnymi fakturami, tablice manipulacyjne.
- W każdej grupie wiekowej obecny jest nauczyciel współorganizujący kształcenie- pomoc dzieciom, które wymagają dodatkowego wsparcia.
3. Wsparcie specjalistyczne jest kluczowe, ponieważ dzieci rozwijają się w różnym tempie i mogą mieć różne potrzeby edukacyjne, emocjonalne i terapeutyczne. Zajęcia te, zapobiegają trudnościom w dalszej edukacji, zwiększają poczucie własnej wartości, pomagają w interakcjach społecznych oraz dają każdemu dziecku szansę na rozwój- niezależnie od indywidualnych trudności i predyspozycji.
- Stała współpraca ze specjalistami – Pomoc Psychologiczno – Pedagogiczna.
- Zajęcia rewalidacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci.
- Współpraca z rodzicami i wspólne wypracowywanie najlepszych metod wsparcia.
4. Integracja przez zabawę. Zabawa to najprostszy sposób na to, by dzieci nauczyły się, że różnice nie dzielą, ale wzbogacają.
- Wspólne zajęcia dla wszystkich dzieci, dostosowane do ich możliwości.
- Zabawy uczące współpracy, empatii, pomagania sobie nawzajem oraz przełamywania barier.
- Tworzenie przestrzeni, w której każde dziecko czuje się ważne i doceniane bez rywalizacji.
5. Samodzielność, to jedna z najważniejszych umiejętności, jaką dziecko zdobywa w przedszkolu. Oznacza zdolność do samodzielnego wykonywania różnych czynności, podejmowania decyzji i radzenia sobie w codziennych sytuacjach,. Należy pamiętać że dziecko uczy się przez doświadczenie, obserwację i naśladowanie dorosłych oraz rówieśników.
Obszary samodzielności jakie rozwijamy w przedszkolu:
- w czynnościach samoobsługowych;
- w podejmowaniu decyzji;
- w zabawie i organizacji czasu;
- w kontaktach społecznych.
6. Rozwój umiejętości społecznych- przedszkole to miejsce, gdzie dzieci uczą się funkcjonowania w większej grupie, współpracy, komunikacji i radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Rozwój tych umiejętności jest ważny dla ich przyszłego funkcjonowania w szkole i dorosłym życiu.
- Nauka komunikacji, współpracy i rozwiązywania konfliktów.
- Program rozwijający kompetencje społeczne „Przyjaciele Zippiego”.
- Realizacja programu własnego „Z Guciem poznajemy świat emocji i liter”– rozwijanie umiejętności rozumienia emocji swoich i innych, co ma wpływ na lepsze relacje w przyszłości.
- Zasady i normy społeczne – przestrzeganie reguł, cierpliwość, czekanie na swoją kolej.
7. Bliskość z naturą i ekologia mają ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Dzieci, które od najmłodszych lat uczą się szacunku do przyrody, rozwijają świadomość ekologiczną, wrażliwość na otaczający świat i poczucie odpowiedzialności za środowisko.
- Zajęcia na świeżym powietrzu: ogród przedszkolny, ścieżki sensoryczne, spacery po lesie.
- Przedszkole jako „zielona przestrzeń”- zabawki wykonane z drewna, altana. Skrzynie z ziołami, skrzynie z kwiatami.
- Rozbudzanie ciekawości i kreatywności, odkrywanie przyrody wszystkimi zmysłami.
- Uczenie dzieci dbałości o środowisko poprzez codzienne działania.
8. Współpraca z rodzicami. Dobre relacje między nauczycielami, a opiekunami pozwalają na spójne wychowanie, lepsze zrozumienie potrzeb dziecka oraz budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
Formy współpracy placówki z rodzicami:
- Zebrania ogólne – omawianie planu pracy, organizacja wydarzeń.
- Konsultacje indywidualne w razie potrzeb.
- Wspólne działania i zaangażowanie rodziców, wspólne świętowanie i uroczystości.
- Warsztaty i spotkania dla rodziców, wymiana doświadczeń.
- Możliwość udziału w zajęciach, wspólnych wydarzeniach i projektach.
9. Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
- Promowanie placówki w środowisku lokalnym:
– strona internetowa placówki,
- udział w imprezach o charakterze lokalnym,
- włączenie się w organizowane na terenie miasta konkursy i akcje charytatywne.
- Współpraca m. in. Z Policją. Strażą Pożarną, Strażą Miejską,
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1 Katowicach oraz Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Katowicach,
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej – stały kontakt z pracownikami opieki w trosce o dzieci potrzebujące pomocy,
- Domem Kultury Witosa w Katowicach,
- Miejską Biblioteką Publiczną – udział w zajęciach bibliotecznych, cykliczne spotkania czytelnicze,
- Współpraca z innymi przedszkolami – Przedszkolem nr 85, Przedszkolem nr 13, Przedszkolem. nr 94 oraz ze Szkołą Podstawową nr 33 w Katowicach,
- Parafią Podwyższenia Krzyża św. i św. Herberta w Katowicach,
- Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Katowicach.
– uczestniczenie w przeglądach, konkursach,
– uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych.
Kadra przedszkola
Przedszkole nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne w zakresie:
• terapii pedagogicznej,
- terapii logopedycznej,
- zajęć fizjoterapeutycznych,
• autyzmu,
- oligofrenopedagogiki,
- surdopedagogiki,
- tyflopedagogiki,
- terapii integracji sensorycznej,
• terapii ręki,
• nauczania języka angielskiego.
Kadra tworzy życzliwy klimat, systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci.
Rolę kierowniczą placówki oświatowej pełni dyrektor, który:
• sprawuje nadzór pedagogiczny oraz pełni rolę pracodawcy,
• przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
• kieruje działalnością przedszkola oraz organizuje pracę nauczycieli, a także pozostałych pracowników,
• motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Rada Pedagogiczna pracuje w następujących zespołach zadaniowych:
• zespół do opiniowania programów wychowania przedszkolnego,
• zespól do tworzenia rocznych planów pracy,
• zespół do opracowywania planu uroczystości,
- zespół do pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Misja
Nasza misja:
- równość szans dla każdego dziecka.
- wspólna zabawa i nauka.
- akceptacja i zrozumienie.
- indywidualne podejście.
- wsparcie w rozwoju w przyjaznej atmosferze.
- świat bez barier.
- tolerancja i szacunek.
- budowanie relacji społecznych.
- radość odkrywania świata.
Nasze wartości:
- integracja – dzieci uczą się od siebie nawzajem.
- empatia – zrozumienie i wsparcie dla każdego. Patrzymy sercem, nie tylko oczami.
- szacunek – akceptacja różnic i indywidualności.
- indywidualna ścieżka rozwoju – każde dziecko ma swój rytm.
- bezpieczeństwo – przestrzeń pełna troski i opieki.
- odkrywanie talentów – każde dziecko ma w sobie coś wyjątkowego.
- zabawa jako nauka – muzyka, ruch, sztuka i doświadczanie.
- współpraca – razem możemy więcej.
- samodzielność i pewność siebie – wspieramy w nauce codziennych umiejętności.
- radość – dzieciństwo to czas szczęścia i beztroski.
- optymizm – bo dzieciństwo to najpiękniejszy czas!
Wizja
Nasze przedszkole, to miejsce, w którym każde dziecko czuje się akceptowane, bezpieczne i ważne. Tworzymy środowisko sprzyjające harmonijnemu rozwojowi, w którym dzieci uczą się poprzez wspólne doświadczenia, wzajemne wsparcie i szacunek do różnorodności. Wierzymy, że każde dziecko, niezależnie od swoich możliwości, zasługuje na indywidualne podejście, wsparcie i przestrzeń do odkrywania swoich talentów oraz budowania relacji z rówieśnikami.
Naszym celem jest zapewnienie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju, zarówno w sferze poznawczej, emocjonalnej, jak i społecznej. Poprzez codzienne doświadczenia uczymy je empatii, tolerancji i umiejętności współpracy. Zajęcia dostosowujemy do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka, tak aby mogło rozwijać się w swoim tempie i w zgodzie ze swoimi predyspozycjami. W naszej pracy łączymy metody tradycyjne z nowoczesnymi rozwiązaniami edukacyjnymi oraz terapią dostosowaną do dzieci ze specjalnymi potrzebami.
Bliskość z naturą odgrywa istotną rolę w procesie wychowania, dlatego dbamy o częsty kontakt dzieci ze środowiskiem przyrodniczym. Poprzez zabawę na świeżym powietrzu, obserwację przyrody uczymy najmłodszych szacunku do otaczającego świata i odpowiedzialności za środowisko.
Nasze przedszkole to także przestrzeń dla rodziców, których traktujemy jako partnerów w procesie wychowania. Aktywnie angażujemy ich w życie przedszkolne, organizując spotkania, warsztaty oraz wspólne wydarzenia. Dzięki temu razem budujemy atmosferę współpracy i wzajemnego zrozumienia, co wpływa na komfort i poczucie bezpieczeństwa dzieci.
Chcemy, aby każde dziecko opuszczające nasze przedszkole było przygotowane do dalszej edukacji, wyposażone w umiejętność samodzielnego myślenia, otwarte na różnorodność i gotowe do budowania pozytywnych relacji z innymi. Tworzymy przedszkole, w którym dzieci mogą rozwijać skrzydła, poznawać świat i odkrywać swoje możliwości w atmosferze pełnej radości, akceptacji i wzajemnego wsparcia.
Model absolwenta
Absolwent Przedszkola nr 50 z O.I. w Katowicach na miarę swojego wieku i potencjału rozwojowego:
wykazuje:
- gotowość do rozpoczęcia edukacji szkolnej i podejmowania nowych wyzwań,
- samodzielność w podstawowych czynnościach dnia codziennego,
- ciekawość świata i chęć odkrywania nowych rzeczy,
- umiejętność współpracy i działania w grupie,
- szacunek dla innych oraz umiejętność dostrzegania różnic między ludźmi,
- poczucie własnej wartości i wiarę we własne możliwości,
- umiejętność radzenia sobie z emocjami i wyrażanie ich w akceptowalny sposób,
- chęć pomagania innym i empatię wobec rówieśników,
- kreatywność i wyobraźnię w działaniu,
- świadomość zasad bezpieczeństwa i przestrzegania norm społecznych,
- zainteresowania ruchem i aktywnością fizyczną,
posiada:
- podstawową wiedzę o świecie
- umiejętności społeczne potrafi współpracować, dzielić się, szanować innych
- rozwiniętą mowę i komunikację
umie:
- wyrażać swoje potrzeby i emocje
- tworzyć, eksperymentować, wymyślać zabawy
- współpracować, dzielić się, szanować innych
- skupić się na zadaniu przez dłuższy czas
rozumie:
- zasady zachowania w grupie i konieczność ich przestrzegania
- emocje swoje oraz innych i potrafi na nie adekwatnie reagować
- wartość szacunku, życzliwości i współpracy
- znaczenie zdrowego stylu życia i dbałości o higienę
- konsekwencje swoich działań i podejmowanych decyzji
zna:
- podstawowe zasady bezpieczeństwa w domu, przedszkolu, na drodze
- normy społeczne obowiązujące w różnych sytuacjach
- swoje mocne strony oraz obszary do dalszego rozwoju
przestrzega:
- ustalonych zasad w grupie rówieśniczej i w społeczeństwie
- norm kulturalnego zachowania i zwrotów grzecznościowych
- reguł dbania o środowisko naturalne
- zasad bezpieczeństwa podczas zabawy, spacerów i aktywności społecznej
- obowiązków adekwatnych do swojego wieku i możliwości
nie obawia się:
- wykazywać inicjatywę w działaniu
- występować publicznie, i reprezentować grupę, przedszkole
- chwalić się swoimi osiągnięciami, sukcesami i pomysłami
Cele ogólne i szczegółowe koncepcji
Pomóżmy dzieciom , by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.
Janusz Korczak
Przedszkole, to pierwsze miejsce dziecka poza domem, w którym rozwija swoje umiejętności społeczne, emocjonalne, poznawcze i ruchowe. Nasze przedszkole, to przestrzeń pełna radości, akceptacji i bezpieczeństwa, w której każde dziecko może wzrastać zgodnie ze swoim indywidualnym tempem i potencjałem.
Celem naszej pracy jest wszechstronny rozwój wychowanków poprzez naukę przez zabawę, doświadczenie i aktywne odkrywanie świata. Kładziemy nacisk na rozwój samodzielności, kreatywności oraz umiejętności współpracy w grupie, przygotowując dzieci do kolejnych etapów edukacji i życia społecznego.
W naszym przedszkolu tworzymy atmosferę wzajemnego szacunku, otwartości i empatii. Wspieramy dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości, pomagamy im rozpoznawać i wyrażać emocje, oraz uczymy, jak radzić sobie w różnych sytuacjach. Dzięki zróżnicowanym metodom pracy dostosowanym do potrzeb dzieci rozwijamy ich zdolności i zainteresowania, uwzględniając zarówno aspekty edukacyjne, jak i wychowawcze.
Aby realizować powyższe zamierzenia, należy przyjąć do realizacji wytyczone cele i zadania:
Cele:
- Każde dziecko ma poczucie swojej wyjątkowości i wartości.
- Kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych.
- Współpraca z rodzicami w procesie wychowania i edukacji dzieci.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Zadania:
- Organizowanie zajęć wspierających rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i ruchowy.
- Stymulowanie naturalnej ciekawości i kreatywności dzieci.
- Wdrażanie dzieci do samodzielności i odpowiedzialności za swoje działania.
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, w tym wzbogacanie słownictwa i umiejętności wyrażania emocji.
- Utrzymywanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym i instytucjami wspierającymi rozwój dzieci.
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i narzędzi dydaktycznych w pracy z dziećmi.
- Organizowanie wydarzeń integrujących społeczność przedszkolną.
Cele strategiczne służące realizacji wytyczonych celów i zadań:
I. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci:
1. Wczesne rozpoznawanie uzdolnień i niedoborów oraz uwzględnienie ich w procesie wspierania indywidualnego rozwoju dzieci:
- Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny rozwój każdego dziecka, w tym osiągnięcie przez dziecko gotowości szkolnej.
- Dostosowanie metod i form pracy do potrzeb każdego dziecka.
- Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu talentów.
- Zapewnienie wsparcia dzieciom wymagającym dodatkowej pomocy.
- Współpraca ze specjalistami w zakresie diagnozy i terapii: pomoc psychologiczno- pedagogiczna.
- Tworzenie planów wsparcia dla dzieci o specjalnych potrzebach.
- Monitorowanie postępów i dostosowywanie działań wspierających.
- Angażowanie rodziców w proces wspierania rozwoju dziecka.
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
2. Promowanie zdrowego stylu życia – zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne.
- Wyrabianie nawyków związanych z codzienna aktywnością fizyczną.
- Wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania poprzez zabawy, piosenki i opowiadania.
- Wyrabianie nawyków dbania o higienę osobistą, mycie rąk oraz zdrowe nawyki codzienne np. picie wody zamiast słodkich napojów.
- Organizowanie zajęć edukacyjnych na temat funkcjonowania ciała, roli witamin i minerałów w diecie.
3. Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej lepsze przygotowanie do nauki w szkole:
- Realizacja programów własnych nauczycieli takich jak: „Czytam- bawi się i uczę”, „Z Guciem poznajemy świat emocji i liter”, „Cztery pory roku- bezpiecznie, zdrowo, kolorowo”, „Kodowanie to przygoda- ruch, nauka i zabawa”, „Kreatywne dni nietypowe”.
- Odimienna nauka czytania Ireny Majchrzak.
- Dziecięca matematyka Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej.
- Wprowadzanie nowatorskich metod i form pracy.
- Promowanie wartości wychowania przedszkolnego.
- Prezentacja i upowszechnianie informacji o podejmowanych działaniach, za pośrednictwem strony internetowej oraz wystaw prac dzieci.
II. Wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej:
Wspieranie nauczycieli jest ważnym zadaniem przedszkola, ponieważ wpływa na jakość pracy z dziećmi oraz atmosferę w placówce.
1. Szkolenia Rad Pedagogicznych w obszarach wymagających intensyfikacji pracy:
- Indywidualizacja pracy, umiejętność diagnozowania dziecka oraz rozpoznawania jego potrzeb.
- Organizowanie regularnych szkoleń, warsztatów i konferencji, które rozwijają umiejętności pedagogiczne, komunikacyjne oraz interpersonalne nauczycieli.
- Umożliwienie nauczycielom uczestniczenia w kursach z zakresu psychologii dziecka, radzenia sobie z presją oraz współpracy z rodzicem trudnym.
- Pogłębianie wiedzy w zakresie pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi.
- Doskonalenie umiejętności w zakresie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych.
- Podniesienie atrakcyjności stosowanych metod i form pracy.
- Wsparcie mentorskie i superwizja- dzielenie się wiedzą doświadczonych nauczycieli z młodszymi stażem kolegami oraz zebrania Rady Pedagogicznej, gdzie nauczyciele mają możliwość omawiania swoich trudności i wyzwań w pracy, a także uzyskiwania wskazówek od specjalistów.
- Rozwój kompetencji interpersonalnych- szkolenia z zakresu rozwiązywania konfliktów, zarówno wsród dzieci, jak i w relacjach z rodzicami oraz współpracownikami.
2. Wspieranie nauczycieli w sytuacji obciążenia zawodowego.
- Kultura współpracy i wsparcia- regularne spotkania zespołowe, które umożliwiają wymianę doświadczeń i wspólne rozwiązywanie problemów.
- Zachęcanie do rozwoju osobistego – umożliwienie nauczycielom uczestniczenia w zajęciach rozwoju osobistego, które mają wpływ na ich osobistą i zawodową satysfakcję.
- Wspieranie indywidualnych pasji i zainteresowań nauczycieli.
- Szkolenia z zarządzania stresem.
- Praca w zespole- promowanie współpracy wśród nauczycieli, dzielenie się obowiązkami i odpowiedzialnością.
- Dbałość o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Dając o rozwój zespołu należy mieć również na uwadze:
- Docenianie i motywowanie – regularne wyrażanie uznania za trud i zaangażowanie w pracę.
- Dbanie o rozwój motywacji zewnętrznej w postaci dodatku motywującego, nagrody dyrektora, typowanie do nagrody Prezydenta Miasta, Kuratora Oświaty, Ministra Edukacji Narodowej.
III. Dyrektor jako lider i menadżer:
- Zarządza placówką – nadzoruje codzienne funkcjonowanie przedszkola, organizuje pracę zespołu nauczycieli i innych pracowników niepedagogicznych.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny – kontroluje jakość pracy nauczycieli, wspiera ich w realizacji programów wychowawczo – edukacyjnych.
- Zarządza dokumentacją- dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, administracyjnej i finansowej.
- Współpracuje z rodzicami- buduje i utrzymuje pozytywne relacje z rodzicami, organizuje spotkania z Radą Rodziców.
- Realizuje politykę oświatową – wprowadza w życie założenia polityki oświatowej, realizuje cele edukacyjne i wychowawcze określone przez władze oświatowe.
- Współpracuje z instytucjami zewnętrznymi – utrzymuje kontakty z władzami lokalnymi, organizacjami społecznymi, służbami zdrowia, itp.
- Dba o bezpieczeństwo- zapewnia bezpieczne warunki pracy oraz przestrzeganie przepisów BHP, a także zapewnia bezpieczeństwo dzieciom podczas zajęć.
- Zarządza budżetem przedszkola- odpowiada za planowanie i kontrolowanie wydatków, gospodarowanie środkami finansowymi placówki.
- Ocenia efektywność działań pedagogicznych, analizuje wyniki nauczania i wychowania dzieci.
IV. Unowocześnienie i bogacenie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań:
- Doposażanie placówki w miarę potrzeb w nowoczesny sprzęt komputerowy i multimedialny.
- Przeprowadzanie konserwacji i napraw oraz niezbędnych remontów, a także zabezpieczanie majątku i dbanie o powierzone mienie.
- Podnoszenie standardu budynku przedszkola, jego wyposażenia i otoczenia.
- Regularne wzbogacanie bazy dydaktycznej, księgozbioru oraz zbiorów multimedialnych.
Dokumentacja obowiązująca w przedszkolu z zakresu zajęć dydaktycznych i specjalistycznych:
- Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET).
- Wielospecjalistyczna Ocena Funkcjonowania Dziecka.
- Ewaluacja Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Dziecka.
- Plany działań rewalidacyjnych.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- Przeprowadzenie diagnozy wstępnej.
- Rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju.
- Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji.
- Badanie gotowości szkolnej.
- Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- prezentacji dokonań dziecka,
- teczek prac i innych dokumentów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
- Obserwacja pracy nauczycieli – bezpośrednia obserwacja przez dyrektora lub innych nauczycieli, która pozwala na ocenę metod pracy, zaangażowania oraz interakcji z dziećmi.
- Analiza dokumentacji pedagogicznej- ocena przygotowanych przez nauczyciela planów pracy, programów edukacyjnych, raportów, ocen i obserwacji dzieci, co pozwala na weryfikację zgodności działań z założonymi celami edukacyjnymi.
- Rozmowy i konsultacje – regularne rozmowy z nauczycielem, podczas których omawiane są jego osiągnięcia, wyzwania oraz obszary rozwoju.
- Samodzielna refleksja nauczyciela- zachęcanie nauczyciela do prowadzenia dzienników zawodowych, które pozwolą na refleksję nad jego praktyką pedagogiczną i określenie obszarów, które wymagają poprawy lub dalszego rozwoju.
- Superwizje pedagogiczne – organizowanie sesji superwizyjnych, w których nauczyciele dzielą się swoimi doświadczeniami z pracy i otrzymują feedback od mentora lub doświadczonego nauczyciela.
- Ocena zaangażowania w rozwój zawodowy- monitorowanie uczestnictwa nauczyciela w szkoleniach, warsztatach, kursach lub innych formach doskonalenia zawodowego.
- Wyniki ewaluacji i obserwacji – analiza wyników zajęć obserwowanych przez dyrektora.
Tradycje przedszkolne:
Przedszkole posiada własne tradycje, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
Placówka ma swój stały kalendarz imprez i wydarzeń:
- Pasowanie na przedszkolaka
- Spotkania z pracownikami : Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia Ratunkowego
- Sprzątanie świata
- Powitanie jesieni
- Dzień uśmiechu
- Dzień Edukacji Narodowej
- Dzień Pluszowego Misia
- Barbórka – spotkanie z górnikiem
- Spotkanie z Mikołajem
- Warsztaty Bożonarodzeniowe z rodzicami
- Jasełka
- Spotkanie Wigilijne
- Bak Karnawałowy
- Święto Babci i Dziadka
- Powitanie wiosny
- Warsztaty wielkanocne z rodzicami
- Dzień Ziemi
- Dzień pelargonii
- Dzień kropki
- Dzień Autyzmy
- Dzień Pluszowego Misia
- Dzień Ziemniaka
- Dzień Otwarty Przedszkola
- Piknik Rodzinny
- Powitanie lata
- Spartakiada Miedzyprzeidszkolna
- Całodniowa wycieczka
- Pożegnanie starszaków
Dodatkowe atuty naszego przedszkola:
- opieka psychologiczna
- terapia logopedyczna
- terapia integracji sensorycznej
- terapia tyflopedagogiczna
- terapia surdopedagogiczna
- terapia ręki
- Trening umiejętności społecznych (TUS).
- język angielski
- przedstawienia teatralne – „Skrzat” i „Canon”.
- Cykliczne spotkania z literaturą dziecięcą w ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną nr 12.
- Akademia Małego Naukowca – cykliczne spotkania z Panią Szkiełko.
- Zajęcia z Edukacji Żywej, np. dogoterapia, obcowanie z alpakami.
- zajęcia ze studentami.
- Udział w projekcie „Budżet Obywatelski”.
Zasady, metody i formy pracy z dziećmi w Przedszkolu nr 50 z O.I.
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
- zasada indywidualizacji
- zasada bezpieczeństwa
- zasada wolności i swobody działania
- zasada zaspakajanie potrzeb dziecka
- zasada aktywności
- zasada integracji społecznej
- zasada wszechstronnego rozwoju
- zasada konsekwencji i systematyczności
- zasada dostosowania do wieku i możliwości dzieci.
Wszystkie metody pracy stosowane w Przedszkolu nr 50 uwzględniają podstawową formę aktywności dzieci, tj. zabawę.
Nauczyciele w czasie zajęć stosują metody aktywizujące, problemowe i twórcze::
- drama,
- burza mózgów,
- rozwiązywanie problemów,
- gry dydaktyczne, zabawy intelektualne (np. krzyżówki, rebusy, itp.),
- metoda prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
- Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss,
- opowieść ruchowa,
- Pedagogika zabawy Klanza,
- elementy bajkoterapii i relaksacji,
- zabawy paluszkowe i inne,
- zabawy tematyczne,
- zabawy konstrukcyjne,
- gry dydaktyczne,
- Techniki mind fulness,
- elementy Kinezjologii edukacyjnej Dennisona- gimnastyka mózgu,
- zabawy rytmiczne.
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w małych zespołach
- praca z całą grupą
Promocja placówki
Działania promocyjne obejmują:
- Promocja w środowisku lokalnym:
- organizowanie dni otwartych – możliwość zwiedzania przedszkola, poznania kadry i metod pracy,
- udział w lokalnych wydarzeniach – festynach, akcjach społecznych,
- współpraca z innymi instytucjami – biblioteka, dom kultury,
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci i rodziców.
- Dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym.
- Promocja poprzez prowadzenie strony internetowej.
- Współpraca z rodzicami i promocja placówki:
- organizowanie warsztatów i spotkań edukacyjnych dla rodziców,
- zachęcanie rodziców do rekomendowania przedszkola innym rodzinom.
- Organizowanie imprez i uroczystości rodzinnych.
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz budynku oraz w ogrodzie przedszkolnym.
- Aktywne uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej.
Dziecko w Przedszkolu nr 50 z O.I.
W naszym przedszkolu każde dziecko czuje się szczęśliwe, bezpieczne i wyjątkowe.
Tworzymy atmosferę pełną ciepła, akceptacji i radości, w której maluchy mogą rozwijać swoje pasje, zdobywać nowe umiejętności i budować piękne przyjaźnie.
Dziecko w naszym przedszkolu jest :
- szanowane i doceniane – każde dziecko jest dla nas ważne, jego zdanie i uczucia mają znaczenie
- radosne i pełne energii – codziennie czeka na nie mnóstwo zabaw, śmiechu i odkryć
- zachęcane do kreatywności – swobodnie wyraża siebie przez muzykę, plastykę, teatr i ruch
- aktywne i pełne ciekawości – poprzez odkrywanie świata rozwija swoje pasje
- czuje się bezpieczne i akceptowane – otoczone troską i wsparciem nauczycieli, którzy dbają o jego potrzeby
W naszym przedszkolu dziecko jest uśmiechnięte, ciekawe świata i gotowe do odkrywania swoich talentów! Jesteśmy dumni, że możemy być częścią jego codziennych sukcesów i pięknej przedszkolnej przygody.
Nauczyciele w Przedszkolu nr 50 z O.I.
W naszym przedszkolu nauczyciele to pasjonaci i kreatorzy dziecięcego świata.
Wszyscy nauczyciele posiadają status nauczyciela mianowanego i dyplomowanego, codziennie angażują się w rozwój dzieci, tworząc inspirujące i pełne ciepła środowisko. Oto kilka przykładów tej wyjątkowej działalności, z której jesteśmy dumni:
- Organizacja innowacyjnych zajęć edukacyjnych
- Eksperymenty i zabawy badawcze – dzieci uczą się poprzez doświadczanie, a także poznają świat przez sensorykę.
- Kodowanie i programowanie dla najmłodszych – poprzez zabawę z robotem interaktywnym Photon.
- Magiczny Dywan – który uczy, bawi, rozwija logiczne myślenie.
- Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
2. Tworzenie inspirujących projektów
- „Mały Ogrodnik”– dzieci pod okiem nauczycieli oraz ogrodnika sadzą kwiaty w donicach i skrzyniach, jak również doglądają i podlewają sadzonki w szklarni.
- „Zdrowe przedszkolaki”- zajęcia prowadzone przez nauczycieli we współpracy z sanepidem. Tematy przewodnie to: zdrowy styl życia, zdrowe i zbilansowane odżywianie, regularne uprawianie aktywności fizycznej .
- „Eko – Przedszkolak” – udział w sprzątaniu świata, tworzenie zabawek z recyklingu.
3. Organizacja wyjątkowych wydarzeń
- Piknik rodzinny – integracyjne spotkanie dla dzieci, rodziców i nauczycieli, pełne gier, zabaw i niespodzianek.
- Dni tematyczne – „Dzień Kropki”, „Dzień Ziemi” itd. podczas których dzieci mogą prezentować swoje umiejętności i zdobywać nowe wiadomości.
- Charytatywne akcje społeczne – organizowanie zbiórek dla potrzebujących, np. „Góra grosza”, „Zbiórka karmy dla psów i kotów”– cyklicznie wspieramy schroniska, „Świąteczna paczka dla dzieci” , „Szlachetna paczka”, pomoc powodzianom.
4. Współpraca z rodzicami i społecznością lokalną:
- Warsztaty dla rodziców i dzieci- dzieci wspólnie z rodzicami tworzą niepowtarzalne stroiki, ozdoby bożonarodzeniowe oraz wielkanocne.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi – zapraszanie strażaków, policjantów, artystów i sportowców, aby inspirować dzieci.
- Warsztaty dla dzieci na temat bezpieczeństwa na drodze prowadzonych przez policję, w towarzystwie maskotki policji Sznupka.
- Udział w lokalnych konkursach – dzieci , pod kierunkiem nauczycieli, zdobywają nagrody w konkursach plastycznych, muzycznych i sportowych.
5. Tworzenie ciepłej, rodzinnej atmosfery
- Dbanie o to, aby każde dziecko czuło się ważne, wspierane i doceniane.
- Celebracja urodzin przedszkolaków, organizowanie małych przejęć.
- Angażowanie się w rozmowy z dziećmi, wspieranie ich rozwoju emocjonalnego.
Koncepcja pracy przedszkola – priorytety na lata 2023/ 2028
Nasze przedszkole stawia na wszechstronny rozwój dzieci, bezpieczeństwo, współpracę z rodzicami i nowoczesne metody nauczania. Realizuje zadania zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, która określa najważniejsze cele edukacyjne i wychowawcze.
Podejmując działania zmierzające ku systematycznemu rozwojowi placówki, wytyczyliśmy następujące kierunki działań na lata 2023/ 2028:
- Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka w zakresie edukacji, wychowania i opieki:
- rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy;
- rozwijanie kompetencji kluczowych – kładziemy nacisk na kreatywność, komunikację, samodzielność i współpracę w grupie; naszym celem jest rozwijanie u dzieci zdolności, które będą fundamentem ich przyszłej edukacji i życia społecznego;
- edukacja językowa i rozwój komunikacji – rozwijanie umiejętności językowych, poprzez codzienne rozmowy, zabawy słowne oraz nauka poprawnego konstruowania wypowiedzi i wzbogacanie słownictwa;
- rozwój umiejętności matematycznych i logicznego myślenia- wprowadzenie zabaw rozwijających myślenie logiczne i matematyczne, a także kształtowanie orientacji przestrzennej, umiejętności liczenia, klasyfikowania, porównywania i analizowania;
- edukacja poprzez sztukę i muzykę, zajęcia plastyczne rozwijające twórczość dzieci;
- edukacja przyrodnicza i ekologiczna – uprawianie owoców i warzyw w szklarni, dbanie o zioła skrzyniach, segregacja odpadów, poznawanie świata przyrody przez doświadczenia, uświadamianie dzieci jak ważne jest oszczędzanie wody i energii.
2. Wzmacnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej:
- kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania – zdrowe posiłki, nauka świadomego odżywiania;
- aktywność ruchowa- gimnastyka poranna przy muzyce, zajęcia z rehabilitantem ruchowym, kąpiele dźwiękowe dla dzieci i rodziców, joga śmiechu dla dzieci prowadzona przez certyfikowaną specjalistkę, wyjścia do ogrodu przedszkolnego – ruch na świeżym powietrzu, w zależności od aury za oknem i poziomu smogu;
- sportowe wydarzenia i turnieje – Spartakiada Międzyprzedszkolna;
- bezpieczeństwo i higiena – wdrażanie programów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, higieny i dbania o zdrowie.
3. Nowoczesne technologie w edukacji:
- wykorzystanie multimediów i narzędzi interaktywnych – tablice interaktywne w każdej sali, aplikacje edukacyjne, magiczny dywan, nauka podstaw kodowania;
- rozwój kompetencji cyfrowych dzieci – bezpieczne korzystanie z technologii, nauka przez gry i aplikacje edukacyjne;
- edukacja medialna dla dzieci i rodziców – wspieranie świadomego korzystania z mediów i internetu;
- aplikacje edukacyjne dostosowane do wieku przedszkolnego.
4. Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym:
- rodzic jako partner przedszkola – spotkania edukacyjne, warsztaty tematyczne, wspólne projekty;
- integracja z lokalną społecznością – współpraca z biblioteką, ośrodkiem kultury, policją, strażą pożarną itd.;
- wzmacnianie więzi przedszkolnych – organizowanie uroczystości rodzinnych, dni otwartych, zajęć otwartych.
5. Doskonalenie pracy nauczycieli i rozwój placówki:
- podnoszenie kwalifikacji kadry – regularne szkolenia, kursy, warsztaty metodyczne, studia podyplomowe;
- stała współpraca z doradcami metodycznymi;
- wdrażanie nowoczesnych metod pedagogicznych – otwartość na nowinki edukacyjne i pedagogiczne;
- doskonalenie warunków pracy i nauki – modernizacja sal, tworzenie kącików sensorycznych i edukacyjnych, stref relaksu;
- rozwój placu zabaw – nowe urządzenia do zabawy, ścieżka sensoryczna, altana ogrodowa;
- upiększanie ogrodu – sadzenie kwiatów, ziół, drzewek.
Podsumowanie
Koncepcja pracy naszego przedszkola opiera się na holistycznym podejściu do dziecka zgodnym z podstawą programową. W ciągu najbliższych pięciu lat skupimy się na:
- rozwoju kompetencji dzieci w różnych obszarach – językowym, matematycznym, przyrodniczym, społecznym i emocjonalnym;
- zdrowym stylu życia – ruchu, zdrowym odżywianiu i bezpieczeństwie;
- nowoczesnych metodach nauczania – innowacyjnych podejściach i technologiach w edukacji;
- ścisłej współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
- rozwoju kadry nauczycielskiej;
- innowacja infrastruktury przedszkola.
Dzięki realizacji tych priorytetów nasze przedszkole będzie nowoczesnym, bezpiecznym i inspirującym miejscem, w którym dzieci czują się szczęśliwe, a nauczyciele i rodzice współpracują dla ich lepszego rozwoju. Stawiamy na innowację, edukację przez zabawę, zdrowy styl życia i budowanie silnych relacji – bo przedszkole to drugi dom dla dziecka.
Dalsza praca nad koncepcją:
- zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego,
- raz w roku następować będzie ewaluacja i nanoszenie ewentualnych poprawek,
- z koncepcją zapoznają się rodzice.
Koncepcję opracowała:
Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi.
Koncepcję zaopiniowała i zatwierdziła do realizacji Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 50 na posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2023 roku.