Koncepcja pracy

Pobierz koncepcję pracy przedszkola w formie pliku PDF

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 50
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W KATOWICACH
NA LATA 2023/2028

Wszystkiego, co naprawdę muszę wiedzieć, dowiedziałem się w przedszkolu.

Robert Fulghum

Wstęp

            Przedszkole nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi to miejsce, w którym dzieci zdrowe i dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi uczą się i bawią, wzajemnie się wspierając. Naszym głównym celem jest zapewnienie równego dostępu do edukacji i pełnego rozwoju każdemu dziecku w początkowych latach jego życia. W naszym przedszkolu każde dziecko- niezależnie od swoich możliwości- czuje się bezpieczne, akceptowane i ma szansę na rozwój. Kluczowe jest indywidualne podejście, współpraca specjalistów i integracja poprzez zabawę. Nasze przedszkole, to nie tylko miejsce edukacji- to przestrzeń, w której rodzi się otwartość i przyjaźń na całe życie.

Charakterystyka przedszkola

            Placówka jest budynkiem wolnostojącym, z pięknym ogrodem i placem zabaw. Posiadamy 4 przestronne sale, przystosowane do potrzeb wychowanków, oraz 1 mniejszą– sala dla oddziału specjalnego. W przedszkolu funkcjonują 2 wyremontowane łazienki dla dzieci. Mamy salę wyposażoną w przyrządy gimnastyczne, gabinety specjalistów (psychologa, logopedy); zaplecze administracyjno– biurowe, szatnię dla dzieci oraz kuchnię, która samodzielnie przygotowuje urozmaicone, smaczne i zdrowe, zbilansowane posiłki. Uwzględnia się indywidualne wymagania dietetyczne wychowanków- zgodnie z zaleceniami lekarza.

            W przedszkolu funkcjonują 3 oddziały integracyjne oraz jeden specjalny, do których uczęszcza 64 dzieci. Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 17:00, poza krótką przerwą wakacyjną w miesiącu lipcu bądź sierpniu, określoną w arkuszu organizacyjnym placówki.

Przedszkole jako placówka publiczna, prowadzi działalność wychowawczo – dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego, w wymiarze 6 godzin w godzinach od 8:00 do 14:00. Pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłaty regulują odrębne przepisy.

            Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza planowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Placówka wobec dzieci i rodziców pełni rolę wspomagającą i integrującą społeczność lokalną.

            W przedszkolu pracują wykwalifikowani pracownicy pedagogiczni oraz oddany dzieciom personel administracyjno – obsługowy.

Podstawa prawna.

Zestawienie najważniejszych aktów prawa powszechnie obowiązującego i aktów wewnętrznych:

Akty prawa powszechnie obowiązującego:

• ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1082),

• ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciel (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1762),

• ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1915),

• rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2021, poz. 1618),

• rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 roku w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2020, poz. 2198),

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017, poz. 356),
  • Standardy Ochrony Małoletnich z dnia 15 lutego 2024 roku, czyli nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Akty wewnętrzne:

• Statut Przedszkola  nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach,

• Przedszkolny Program Wychowawczy,

• Przedszkolny Program Profilaktyczny,

• Regulaminy,

• Procedury.

Priorytety przedszkola

  1. Akceptacja i empatia to kluczowe wartości w przedszkolu integracyjnym.
  2. Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i zrozumienia.
  3. Nauka tolerancji poprzez wspólne doświadczenia.
  4. Uczenie dzieci, że każdy jest wyjątkowy i ma swoje mocne strony.
  5. Dzieci uczą się, że każdy człowiek jest inny, ale wszyscy są równie wartościowi.

2. Indywidualizacja nauczania sprawia, że nauka staje się dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem.

  • Dostosowanie metod pracy do potrzeb, możliwości i zainteresowań każdego dziecka.
  • Tworzenie Indywidualnych  Programów Edukacyjno – Terapeutycznych dla dzieci z SPE ( IPET).
  • Zróżnicowane formy nauki: zabawy sensoryczne, nauka przez ruch, terapia ręki.
  • Dostosowanie przestrzeni i materiałów edukacyjnych: do swobodnej zabawy, kąciki tematyczne, materiały multisensoryczne takie jak kolorowe plansze, układanki z różnymi fakturami, tablice manipulacyjne.
  • W każdej grupie wiekowej obecny jest nauczyciel współorganizujący kształcenie- pomoc dzieciom,  które wymagają dodatkowego wsparcia.

3. Wsparcie specjalistyczne jest kluczowe, ponieważ dzieci rozwijają się w różnym tempie i mogą mieć różne potrzeby edukacyjne, emocjonalne i terapeutyczne. Zajęcia te, zapobiegają trudnościom w dalszej edukacji, zwiększają poczucie własnej wartości, pomagają w interakcjach społecznych oraz dają każdemu dziecku szansę na rozwój- niezależnie od indywidualnych trudności i predyspozycji.

  • Stała współpraca ze specjalistami – Pomoc Psychologiczno – Pedagogiczna.
  • Zajęcia rewalidacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci.
  • Współpraca z rodzicami i wspólne wypracowywanie najlepszych metod wsparcia.

4. Integracja przez zabawę. Zabawa to najprostszy sposób na to, by dzieci nauczyły się, że różnice nie dzielą, ale wzbogacają.

  • Wspólne zajęcia dla wszystkich dzieci, dostosowane do ich możliwości.
  • Zabawy uczące współpracy, empatii, pomagania sobie nawzajem oraz przełamywania barier.
  • Tworzenie przestrzeni, w której każde dziecko czuje się ważne i doceniane bez rywalizacji.

5. Samodzielność, to jedna z najważniejszych umiejętności, jaką dziecko zdobywa w przedszkolu. Oznacza zdolność do samodzielnego wykonywania różnych czynności, podejmowania decyzji i radzenia sobie w codziennych sytuacjach,. Należy pamiętać że dziecko uczy się przez doświadczenie, obserwację i naśladowanie dorosłych oraz rówieśników.

Obszary samodzielności jakie rozwijamy w przedszkolu:

  • w czynnościach samoobsługowych;
  • w podejmowaniu decyzji;
  • w zabawie i organizacji czasu;
  • w kontaktach społecznych.

6. Rozwój umiejętości społecznych- przedszkole to miejsce, gdzie dzieci uczą się funkcjonowania w większej grupie, współpracy, komunikacji i radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Rozwój tych umiejętności jest ważny dla ich przyszłego funkcjonowania w szkole i dorosłym życiu.

  • Nauka komunikacji, współpracy i rozwiązywania konfliktów.
  • Program rozwijający kompetencje społeczne „Przyjaciele Zippiego”.
  • Realizacja programu własnego „Z Guciem poznajemy świat emocji i liter”– rozwijanie umiejętności rozumienia emocji swoich i innych, co ma wpływ na lepsze relacje w przyszłości.
  • Zasady i normy społeczne – przestrzeganie reguł, cierpliwość, czekanie na swoją kolej.

7. Bliskość z naturą i ekologia mają ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Dzieci, które od najmłodszych lat uczą się szacunku do przyrody, rozwijają świadomość ekologiczną, wrażliwość na otaczający świat i poczucie odpowiedzialności za środowisko.

  • Zajęcia na świeżym powietrzu: ogród przedszkolny, ścieżki sensoryczne, spacery po lesie.
  • Przedszkole jako „zielona przestrzeń”- zabawki wykonane z drewna, altana. Skrzynie z ziołami, skrzynie z kwiatami.
  • Rozbudzanie ciekawości i  kreatywności, odkrywanie przyrody wszystkimi zmysłami.
  • Uczenie dzieci dbałości o środowisko poprzez codzienne działania.

8. Współpraca z rodzicami. Dobre relacje między nauczycielami, a opiekunami pozwalają na spójne wychowanie, lepsze zrozumienie potrzeb dziecka oraz budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania.

Formy współpracy placówki z rodzicami:

  • Zebrania ogólne – omawianie planu pracy, organizacja wydarzeń.
  • Konsultacje indywidualne w razie potrzeb.
  • Wspólne działania i zaangażowanie rodziców, wspólne świętowanie i uroczystości.
  • Warsztaty i spotkania dla rodziców, wymiana doświadczeń.
  • Możliwość udziału w zajęciach, wspólnych wydarzeniach i projektach.

9. Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

  • Promowanie placówki w środowisku lokalnym:

–  strona internetowa placówki,

  • udział w imprezach o charakterze lokalnym,
  • włączenie się w organizowane na terenie miasta konkursy i akcje charytatywne.
  •  Współpraca m. in. Z Policją. Strażą Pożarną, Strażą Miejską,
  • Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 1 Katowicach oraz Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Katowicach,
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej – stały kontakt z pracownikami opieki w trosce o dzieci potrzebujące pomocy,
  • Domem Kultury Witosa w Katowicach,
  • Miejską Biblioteką Publiczną – udział w zajęciach bibliotecznych, cykliczne spotkania czytelnicze,
  • Współpraca z innymi przedszkolami – Przedszkolem nr 85, Przedszkolem nr 13, Przedszkolem. nr 94 oraz ze Szkołą Podstawową nr 33 w Katowicach,
  • Parafią Podwyższenia Krzyża św. i św. Herberta w Katowicach,
  • Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Katowicach.

– uczestniczenie w przeglądach, konkursach,

– uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych.

Kadra przedszkola

Przedszkole  nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne w zakresie:

• terapii pedagogicznej,

  • terapii logopedycznej,
  • zajęć fizjoterapeutycznych,

• autyzmu,

  • oligofrenopedagogiki,
  • surdopedagogiki,
  • tyflopedagogiki,
  • terapii integracji sensorycznej,

• terapii ręki,

• nauczania języka angielskiego.

Kadra tworzy życzliwy klimat, systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci.

Rolę kierowniczą placówki oświatowej pełni dyrektor, który:

• sprawuje nadzór pedagogiczny oraz pełni rolę pracodawcy,

• przewodniczy Radzie Pedagogicznej,

• kieruje działalnością przedszkola oraz organizuje pracę nauczycieli, a także pozostałych pracowników,

• motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

Rada Pedagogiczna pracuje w następujących zespołach zadaniowych:

• zespół do opiniowania programów wychowania przedszkolnego,

• zespól do tworzenia rocznych planów pracy,

• zespół do opracowywania planu uroczystości,

  • zespół do pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Misja

Nasza misja:

  • równość szans dla każdego dziecka.
  • wspólna zabawa i nauka.
  • akceptacja i zrozumienie.
  • indywidualne podejście.
  • wsparcie w rozwoju w przyjaznej atmosferze.
  • świat bez barier.
  • tolerancja i szacunek.
  • budowanie relacji społecznych.
  • radość odkrywania świata.

Nasze wartości:

  • integracja – dzieci uczą się od siebie nawzajem.
  • empatia –  zrozumienie i wsparcie dla każdego. Patrzymy sercem, nie tylko oczami.
  • szacunek – akceptacja różnic i indywidualności.
  • indywidualna ścieżka rozwoju – każde dziecko ma swój rytm.
  • bezpieczeństwo – przestrzeń pełna troski i opieki.
  • odkrywanie talentów – każde dziecko ma w sobie coś wyjątkowego.
  • zabawa jako nauka – muzyka, ruch, sztuka i doświadczanie.
  • współpraca – razem możemy więcej.
  • samodzielność i pewność siebie – wspieramy w nauce codziennych umiejętności.
  • radość – dzieciństwo to czas szczęścia i beztroski.
  • optymizm – bo dzieciństwo to najpiękniejszy czas!

Wizja

            Nasze przedszkole, to miejsce, w którym każde dziecko czuje się akceptowane, bezpieczne i ważne. Tworzymy środowisko sprzyjające harmonijnemu rozwojowi, w którym dzieci uczą się poprzez wspólne doświadczenia, wzajemne wsparcie i szacunek do różnorodności. Wierzymy, że każde dziecko, niezależnie od swoich możliwości, zasługuje na indywidualne podejście, wsparcie i przestrzeń do odkrywania swoich talentów oraz budowania relacji z rówieśnikami.

            Naszym celem jest zapewnienie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju, zarówno w sferze poznawczej, emocjonalnej, jak i społecznej. Poprzez codzienne doświadczenia uczymy je empatii, tolerancji i umiejętności współpracy. Zajęcia dostosowujemy do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka, tak aby mogło rozwijać się w swoim tempie i w zgodzie ze swoimi predyspozycjami. W naszej pracy łączymy metody tradycyjne z nowoczesnymi rozwiązaniami edukacyjnymi oraz terapią dostosowaną do dzieci ze specjalnymi potrzebami.

            Bliskość z naturą odgrywa istotną rolę w procesie wychowania, dlatego dbamy o częsty kontakt dzieci ze środowiskiem przyrodniczym. Poprzez zabawę na świeżym powietrzu, obserwację przyrody uczymy najmłodszych szacunku do otaczającego świata i odpowiedzialności za środowisko.

            Nasze przedszkole to także przestrzeń dla rodziców, których traktujemy jako partnerów w procesie wychowania. Aktywnie angażujemy ich w życie przedszkolne, organizując spotkania, warsztaty oraz wspólne wydarzenia. Dzięki temu razem budujemy atmosferę współpracy i wzajemnego zrozumienia, co wpływa na komfort i poczucie bezpieczeństwa dzieci.

            Chcemy, aby każde dziecko opuszczające nasze przedszkole było przygotowane do dalszej edukacji, wyposażone w umiejętność samodzielnego myślenia, otwarte na różnorodność i gotowe do budowania pozytywnych relacji z innymi. Tworzymy przedszkole, w którym dzieci mogą rozwijać skrzydła, poznawać świat i odkrywać swoje możliwości w atmosferze pełnej radości, akceptacji i wzajemnego wsparcia.

Model absolwenta

Absolwent   Przedszkola nr 50 z O.I. w Katowicach na miarę swojego wieku i potencjału rozwojowego:

wykazuje:

  • gotowość do rozpoczęcia edukacji szkolnej i podejmowania nowych wyzwań,
  • samodzielność w podstawowych czynnościach dnia codziennego,
  • ciekawość świata i chęć odkrywania nowych rzeczy,
  • umiejętność współpracy i działania w grupie,
  • szacunek dla innych oraz umiejętność dostrzegania różnic między ludźmi,
  • poczucie własnej wartości i wiarę we własne możliwości,
  • umiejętność radzenia sobie z emocjami i wyrażanie ich w akceptowalny sposób,
  • chęć pomagania innym i empatię wobec rówieśników,
  • kreatywność i wyobraźnię w działaniu,
  • świadomość zasad bezpieczeństwa i przestrzegania norm społecznych,
  • zainteresowania ruchem i aktywnością fizyczną,

posiada:

  • podstawową wiedzę o świecie
  • umiejętności społeczne potrafi współpracować, dzielić się, szanować innych
  • rozwiniętą mowę i komunikację

umie:

  • wyrażać swoje potrzeby i emocje
  • tworzyć, eksperymentować, wymyślać zabawy
  • współpracować, dzielić się, szanować innych
  • skupić się na zadaniu przez dłuższy czas

rozumie:

  • zasady zachowania w grupie i konieczność ich przestrzegania
  • emocje swoje oraz innych i potrafi na nie adekwatnie reagować
  • wartość szacunku, życzliwości i współpracy
  • znaczenie zdrowego stylu życia i dbałości o higienę
  • konsekwencje swoich działań i podejmowanych decyzji

zna:

  • podstawowe zasady bezpieczeństwa w domu, przedszkolu, na drodze
  • normy społeczne obowiązujące w różnych sytuacjach
  • swoje mocne strony oraz obszary do dalszego rozwoju

przestrzega:

  • ustalonych zasad w grupie rówieśniczej i w społeczeństwie
  • norm kulturalnego zachowania i zwrotów grzecznościowych
  • reguł dbania o środowisko naturalne
  • zasad bezpieczeństwa podczas zabawy, spacerów i aktywności społecznej
  • obowiązków adekwatnych do swojego wieku i możliwości

nie obawia się:

  • wykazywać inicjatywę w działaniu
  • występować publicznie, i reprezentować grupę, przedszkole
  • chwalić się swoimi osiągnięciami, sukcesami i pomysłami

Cele ogólne i szczegółowe koncepcji

Pomóżmy dzieciom , by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.

Janusz Korczak

            Przedszkole, to pierwsze miejsce dziecka poza domem, w którym rozwija swoje umiejętności społeczne, emocjonalne, poznawcze i ruchowe. Nasze przedszkole, to przestrzeń pełna radości, akceptacji i bezpieczeństwa, w której każde dziecko może wzrastać zgodnie ze swoim indywidualnym tempem i potencjałem.

            Celem naszej pracy jest wszechstronny rozwój wychowanków poprzez naukę przez zabawę, doświadczenie i aktywne odkrywanie świata. Kładziemy nacisk na rozwój samodzielności, kreatywności oraz umiejętności współpracy w grupie, przygotowując dzieci do kolejnych etapów edukacji i życia społecznego.

            W naszym przedszkolu tworzymy atmosferę wzajemnego szacunku, otwartości i empatii. Wspieramy dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości, pomagamy im rozpoznawać i wyrażać emocje, oraz uczymy, jak radzić sobie w różnych sytuacjach. Dzięki zróżnicowanym metodom pracy dostosowanym do potrzeb dzieci rozwijamy ich zdolności i zainteresowania, uwzględniając zarówno aspekty edukacyjne, jak i wychowawcze.

Aby realizować powyższe zamierzenia, należy przyjąć do realizacji wytyczone cele i zadania:

Cele:

  • Każde dziecko ma poczucie swojej wyjątkowości i wartości.
  • Kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych.
  • Współpraca z rodzicami w procesie wychowania i edukacji dzieci.
  • Współpraca ze  środowiskiem lokalnym.

Zadania:

  • Organizowanie zajęć wspierających rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i ruchowy.
  • Stymulowanie naturalnej ciekawości i kreatywności dzieci.
  • Wdrażanie dzieci do samodzielności i odpowiedzialności za swoje działania.
  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, w tym wzbogacanie słownictwa i umiejętności wyrażania emocji.
  • Utrzymywanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym i instytucjami wspierającymi rozwój dzieci.
  • Wykorzystywanie nowoczesnych metod i narzędzi dydaktycznych w pracy z dziećmi.
  • Organizowanie wydarzeń integrujących społeczność przedszkolną.

Cele strategiczne służące realizacji wytyczonych celów i zadań:

I. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci:

1. Wczesne rozpoznawanie uzdolnień i niedoborów oraz uwzględnienie ich w procesie wspierania indywidualnego rozwoju dzieci:

  • Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny rozwój każdego dziecka, w tym osiągnięcie przez dziecko gotowości szkolnej.
  • Dostosowanie metod i form pracy do potrzeb każdego dziecka.
  • Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu talentów.
  • Zapewnienie wsparcia dzieciom wymagającym dodatkowej pomocy.
  • Współpraca ze specjalistami w zakresie diagnozy i terapii: pomoc psychologiczno- pedagogiczna.
  • Tworzenie planów wsparcia dla dzieci o specjalnych potrzebach.
  • Monitorowanie postępów i dostosowywanie działań wspierających.
  • Angażowanie rodziców w proces wspierania rozwoju dziecka.
  • Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.

2. Promowanie zdrowego stylu życia – zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne.

  • Wyrabianie nawyków związanych z codzienna aktywnością fizyczną.
  • Wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania poprzez zabawy, piosenki i opowiadania.
  • Wyrabianie nawyków dbania o higienę osobistą, mycie rąk oraz zdrowe nawyki codzienne np. picie wody zamiast słodkich napojów.
  • Organizowanie zajęć edukacyjnych na temat funkcjonowania ciała, roli witamin i minerałów w diecie.

3. Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej lepsze przygotowanie do nauki w szkole:

  • Realizacja programów własnych nauczycieli takich jak: „Czytam- bawi się i uczę”, „Z Guciem poznajemy świat emocji i liter”, „Cztery pory roku- bezpiecznie, zdrowo, kolorowo”, „Kodowanie to przygoda- ruch, nauka i zabawa”, „Kreatywne dni nietypowe”.
  • Odimienna nauka czytania Ireny Majchrzak.
  • Dziecięca matematyka Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej.
  • Wprowadzanie nowatorskich metod i form pracy.
  • Promowanie wartości wychowania przedszkolnego.
  • Prezentacja i upowszechnianie informacji o podejmowanych działaniach, za pośrednictwem strony internetowej  oraz wystaw prac dzieci.

II. Wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej:

Wspieranie nauczycieli jest ważnym zadaniem przedszkola, ponieważ wpływa na jakość pracy z dziećmi oraz atmosferę w placówce.

1. Szkolenia Rad Pedagogicznych w obszarach wymagających intensyfikacji pracy:

  • Indywidualizacja pracy, umiejętność diagnozowania dziecka oraz rozpoznawania jego potrzeb.
  • Organizowanie regularnych szkoleń, warsztatów i konferencji, które rozwijają umiejętności pedagogiczne, komunikacyjne oraz interpersonalne nauczycieli.
  • Umożliwienie nauczycielom uczestniczenia w kursach z zakresu psychologii dziecka, radzenia sobie z presją oraz współpracy z rodzicem trudnym.
  • Pogłębianie wiedzy w zakresie pracy z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi.
  • Doskonalenie umiejętności w zakresie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych.
  • Podniesienie atrakcyjności stosowanych metod i form pracy.
  • Wsparcie mentorskie i superwizja- dzielenie się wiedzą doświadczonych nauczycieli z młodszymi stażem kolegami oraz zebrania Rady Pedagogicznej, gdzie nauczyciele mają możliwość omawiania swoich trudności i wyzwań w pracy, a także uzyskiwania wskazówek od specjalistów.
  • Rozwój kompetencji interpersonalnych- szkolenia z zakresu rozwiązywania konfliktów, zarówno wsród dzieci, jak i w relacjach z rodzicami oraz współpracownikami.

2. Wspieranie nauczycieli w sytuacji obciążenia zawodowego.

  • Kultura współpracy i wsparcia- regularne spotkania zespołowe, które umożliwiają wymianę doświadczeń i wspólne rozwiązywanie problemów.
  • Zachęcanie do rozwoju osobistego – umożliwienie nauczycielom uczestniczenia w zajęciach rozwoju osobistego, które mają wpływ na ich osobistą i zawodową satysfakcję.
  • Wspieranie indywidualnych pasji i zainteresowań nauczycieli.
  • Szkolenia z zarządzania stresem.
  • Praca w zespole- promowanie współpracy wśród nauczycieli, dzielenie się obowiązkami i odpowiedzialnością.
  • Dbałość o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

Dając o rozwój zespołu należy mieć również na uwadze:

  • Docenianie i motywowanie – regularne wyrażanie uznania za trud i zaangażowanie w pracę.
  • Dbanie o rozwój motywacji zewnętrznej w postaci dodatku motywującego, nagrody dyrektora, typowanie do nagrody Prezydenta Miasta, Kuratora Oświaty, Ministra Edukacji Narodowej.

III. Dyrektor jako lider i menadżer:

  • Zarządza placówką – nadzoruje codzienne funkcjonowanie przedszkola, organizuje pracę zespołu nauczycieli i innych pracowników niepedagogicznych.
  • Sprawuje nadzór pedagogiczny –  kontroluje jakość pracy nauczycieli, wspiera ich w realizacji programów wychowawczo – edukacyjnych.
  • Zarządza dokumentacją- dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, administracyjnej i finansowej.
  • Współpracuje z rodzicami- buduje i utrzymuje pozytywne relacje z rodzicami, organizuje spotkania z Radą Rodziców.
  • Realizuje politykę oświatową – wprowadza w życie założenia polityki oświatowej, realizuje cele edukacyjne i wychowawcze określone przez władze oświatowe.
  • Współpracuje z instytucjami zewnętrznymi – utrzymuje kontakty z władzami lokalnymi, organizacjami społecznymi, służbami zdrowia, itp.
  • Dba o bezpieczeństwo- zapewnia bezpieczne warunki pracy oraz przestrzeganie przepisów BHP, a także zapewnia bezpieczeństwo dzieciom podczas zajęć.
  • Zarządza budżetem przedszkola- odpowiada za planowanie i kontrolowanie wydatków, gospodarowanie środkami finansowymi placówki.
  • Ocenia efektywność działań pedagogicznych, analizuje wyniki nauczania i wychowania dzieci.

IV. Unowocześnienie i bogacenie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań:

  • Doposażanie placówki w miarę potrzeb w nowoczesny sprzęt komputerowy i multimedialny.
  • Przeprowadzanie konserwacji i napraw oraz niezbędnych remontów, a także zabezpieczanie majątku i dbanie o powierzone mienie.
  • Podnoszenie standardu budynku przedszkola, jego wyposażenia i otoczenia.
  • Regularne wzbogacanie bazy dydaktycznej, księgozbioru oraz zbiorów multimedialnych.

Dokumentacja obowiązująca w przedszkolu z zakresu zajęć dydaktycznych i specjalistycznych:

  • Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET).
  • Wielospecjalistyczna Ocena Funkcjonowania Dziecka.
  • Ewaluacja Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Dziecka.
  • Plany działań rewalidacyjnych.

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • Przeprowadzenie diagnozy wstępnej.
  • Rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju.
  • Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji.
  • Badanie gotowości szkolnej.
  • Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • prezentacji dokonań dziecka,
  • teczek prac i innych dokumentów.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

  • Obserwacja pracy nauczycieli – bezpośrednia obserwacja przez dyrektora lub innych nauczycieli, która pozwala na ocenę metod pracy, zaangażowania oraz interakcji z dziećmi.
  • Analiza dokumentacji pedagogicznej- ocena przygotowanych przez nauczyciela planów pracy, programów edukacyjnych, raportów, ocen i obserwacji dzieci, co pozwala na weryfikację zgodności działań z założonymi celami edukacyjnymi.
  • Rozmowy i konsultacje – regularne rozmowy z nauczycielem, podczas których omawiane są jego osiągnięcia, wyzwania oraz obszary rozwoju.
  • Samodzielna refleksja nauczyciela- zachęcanie nauczyciela do prowadzenia dzienników zawodowych, które pozwolą na refleksję nad jego praktyką pedagogiczną i określenie obszarów, które wymagają poprawy lub dalszego rozwoju.
  • Superwizje pedagogiczne – organizowanie sesji superwizyjnych, w których nauczyciele dzielą się swoimi doświadczeniami z pracy i otrzymują feedback od mentora lub doświadczonego nauczyciela.
  • Ocena zaangażowania w rozwój zawodowy- monitorowanie uczestnictwa nauczyciela w szkoleniach, warsztatach, kursach lub innych formach doskonalenia zawodowego.
  • Wyniki ewaluacji i obserwacji – analiza wyników zajęć obserwowanych przez dyrektora.

Tradycje przedszkolne:

Przedszkole posiada własne tradycje, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
Placówka ma swój stały  kalendarz imprez i wydarzeń:

  • Pasowanie na przedszkolaka
  • Spotkania z pracownikami : Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia Ratunkowego
  • Sprzątanie świata
  • Powitanie jesieni
  • Dzień uśmiechu
  • Dzień Edukacji Narodowej
  • Dzień Pluszowego Misia
  • Barbórka – spotkanie z górnikiem
  • Spotkanie z Mikołajem
  • Warsztaty Bożonarodzeniowe z rodzicami
  • Jasełka
  • Spotkanie Wigilijne
  • Bak Karnawałowy
  • Święto Babci i Dziadka
  • Powitanie wiosny
  • Warsztaty wielkanocne z rodzicami
  • Dzień Ziemi
  • Dzień pelargonii
  • Dzień kropki
  • Dzień Autyzmy
  • Dzień Pluszowego Misia
  • Dzień Ziemniaka
  • Dzień Otwarty Przedszkola
  • Piknik Rodzinny
  • Powitanie lata
  • Spartakiada Miedzyprzeidszkolna
  • Całodniowa wycieczka
  • Pożegnanie starszaków

Dodatkowe atuty naszego przedszkola:

  • opieka psychologiczna
  • terapia logopedyczna
  • terapia integracji sensorycznej
  • terapia tyflopedagogiczna
  • terapia surdopedagogiczna
  • terapia ręki
  • Trening umiejętności społecznych (TUS).
  • język angielski
  • przedstawienia teatralne – „Skrzat” i „Canon.
  • Cykliczne spotkania z literaturą dziecięcą w ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną nr 12.
  • Akademia Małego Naukowca – cykliczne spotkania z Panią Szkiełko.
  • Zajęcia z Edukacji Żywej, np. dogoterapia, obcowanie z alpakami.
  • zajęcia ze studentami.
  • Udział w projekcie „Budżet Obywatelski”.

Zasady, metody i formy pracy z dziećmi w Przedszkolu nr 50 z O.I.

Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:

  • zasada indywidualizacji
  • zasada bezpieczeństwa
  • zasada wolności i swobody działania
  • zasada zaspakajanie potrzeb dziecka
  • zasada aktywności
  • zasada  integracji społecznej
  • zasada wszechstronnego rozwoju
  • zasada konsekwencji i systematyczności
  • zasada dostosowania do wieku i możliwości dzieci.

Wszystkie metody pracy stosowane w Przedszkolu nr 50 uwzględniają podstawową formę aktywności dzieci, tj. zabawę.

Nauczyciele  w czasie zajęć stosują metody aktywizujące, problemowe i twórcze::

  • drama,
  • burza mózgów,
  • rozwiązywanie problemów,
  • gry dydaktyczne, zabawy intelektualne (np. krzyżówki, rebusy, itp.),
  • metoda prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
  • Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss,
  • opowieść ruchowa,
  • Pedagogika zabawy Klanza,
  • elementy bajkoterapii i relaksacji,
  • zabawy paluszkowe i inne,
  • zabawy tematyczne,
  • zabawy konstrukcyjne,
  • gry dydaktyczne,
  • Techniki mind fulness,
  • elementy Kinezjologii edukacyjnej Dennisona- gimnastyka mózgu,
  • zabawy rytmiczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna
  • praca w małych zespołach
  • praca z całą grupą

Promocja placówki

Działania promocyjne obejmują:

  • Promocja w środowisku lokalnym:
  • organizowanie dni otwartych – możliwość zwiedzania przedszkola, poznania kadry i metod pracy,
  • udział w lokalnych wydarzeniach – festynach, akcjach społecznych,
  • współpraca z innymi instytucjami – biblioteka, dom kultury,
  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec dzieci i rodziców.
  • Dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym.
  • Promocja poprzez prowadzenie strony internetowej.
  • Współpraca z rodzicami i promocja placówki:
  • organizowanie warsztatów i spotkań edukacyjnych dla rodziców,
  • zachęcanie rodziców do rekomendowania przedszkola innym rodzinom.
  • Organizowanie imprez i uroczystości rodzinnych.
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz budynku oraz w ogrodzie przedszkolnym.
  • Aktywne uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej.

Dziecko w Przedszkolu nr 50 z O.I.

            W naszym przedszkolu każde dziecko czuje się szczęśliwe, bezpieczne i wyjątkowe.

Tworzymy atmosferę pełną ciepła, akceptacji i radości, w której maluchy mogą rozwijać swoje pasje, zdobywać nowe umiejętności i budować piękne przyjaźnie.

Dziecko w naszym przedszkolu jest :

  •  szanowane i doceniane – każde dziecko jest dla nas ważne, jego zdanie i uczucia mają znaczenie
  •  radosne i pełne energii – codziennie czeka na nie mnóstwo zabaw, śmiechu i odkryć
  •  zachęcane do kreatywności – swobodnie wyraża siebie przez muzykę, plastykę, teatr i ruch
  •  aktywne i pełne ciekawości – poprzez odkrywanie świata rozwija swoje pasje
  • czuje się bezpieczne i akceptowane – otoczone troską i wsparciem nauczycieli, którzy dbają         o jego potrzeby

            W naszym przedszkolu dziecko jest uśmiechnięte, ciekawe świata i gotowe do odkrywania swoich talentów! Jesteśmy dumni, że możemy być częścią jego codziennych sukcesów i pięknej przedszkolnej przygody.

Nauczyciele w Przedszkolu nr 50 z O.I.

            W naszym przedszkolu nauczyciele to pasjonaci i kreatorzy dziecięcego świata.

Wszyscy nauczyciele posiadają status nauczyciela mianowanego i dyplomowanego, codziennie angażują się w rozwój dzieci, tworząc inspirujące i pełne ciepła środowisko.                                  Oto kilka przykładów tej  wyjątkowej działalności, z której jesteśmy dumni:

  1. Organizacja innowacyjnych zajęć edukacyjnych
  • Eksperymenty i zabawy badawcze – dzieci uczą się poprzez doświadczanie, a także poznają świat przez sensorykę.
  • Kodowanie i programowanie dla najmłodszych – poprzez zabawę z robotem interaktywnym Photon.
  • Magiczny Dywan –  który uczy, bawi, rozwija logiczne myślenie.
  • Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

2. Tworzenie inspirujących projektów

  • Mały Ogrodnik”– dzieci pod okiem nauczycieli oraz ogrodnika sadzą kwiaty w donicach            i skrzyniach, jak również doglądają i podlewają sadzonki w szklarni.
  • Zdrowe przedszkolaki”- zajęcia prowadzone przez nauczycieli we współpracy z sanepidem. Tematy przewodnie to: zdrowy styl życia, zdrowe i zbilansowane odżywianie, regularne uprawianie aktywności fizycznej .
  • „Eko – Przedszkolak” – udział w sprzątaniu świata, tworzenie zabawek z  recyklingu.

3. Organizacja wyjątkowych wydarzeń

  • Piknik rodzinny – integracyjne spotkanie dla dzieci, rodziców i nauczycieli, pełne gier, zabaw        i   niespodzianek.
  • Dni tematyczne – „Dzień Kropki”,Dzień Ziemi” itd. podczas których dzieci mogą prezentować swoje umiejętności i zdobywać nowe wiadomości.
  • Charytatywne akcje społeczne – organizowanie zbiórek dla potrzebujących, np. „Góra grosza”, „Zbiórka karmy dla psów i kotów”– cyklicznie wspieramy schroniska, „Świąteczna paczka dla dzieci” , „Szlachetna paczka”, pomoc powodzianom.

4. Współpraca z rodzicami i społecznością lokalną:

  • Warsztaty dla rodziców i dzieci- dzieci wspólnie z rodzicami tworzą niepowtarzalne stroiki, ozdoby bożonarodzeniowe oraz wielkanocne.
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi – zapraszanie strażaków, policjantów, artystów i sportowców, aby inspirować dzieci.
  • Warsztaty dla dzieci na temat bezpieczeństwa na drodze prowadzonych przez policję,                 w towarzystwie maskotki policji Sznupka.
  • Udział w lokalnych konkursach – dzieci , pod kierunkiem nauczycieli, zdobywają nagrody           w konkursach plastycznych, muzycznych i sportowych.

5. Tworzenie ciepłej, rodzinnej atmosfery

  • Dbanie o to, aby każde dziecko czuło się ważne, wspierane i doceniane.
  • Celebracja urodzin przedszkolaków, organizowanie małych przejęć.
  • Angażowanie się w rozmowy z dziećmi, wspieranie ich rozwoju emocjonalnego.

Koncepcja pracy przedszkola – priorytety na lata 2023/ 2028

            Nasze przedszkole stawia na wszechstronny rozwój dzieci, bezpieczeństwo, współpracę         z rodzicami i nowoczesne metody nauczania. Realizuje zadania zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, która określa najważniejsze cele edukacyjne i wychowawcze.

Podejmując działania zmierzające ku systematycznemu rozwojowi placówki, wytyczyliśmy następujące kierunki działań na lata 2023/ 2028:

  1. Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka w zakresie edukacji, wychowania i opieki:
  • rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy;
  • rozwijanie kompetencji kluczowych – kładziemy nacisk na kreatywność, komunikację, samodzielność i współpracę w grupie; naszym celem jest rozwijanie u dzieci zdolności, które będą fundamentem ich przyszłej edukacji i życia społecznego;
  • edukacja językowa i rozwój komunikacji – rozwijanie umiejętności językowych, poprzez codzienne rozmowy, zabawy słowne oraz nauka poprawnego konstruowania wypowiedzi i wzbogacanie słownictwa;
  • rozwój umiejętności matematycznych i logicznego myślenia- wprowadzenie zabaw rozwijających myślenie logiczne i matematyczne, a także kształtowanie orientacji przestrzennej, umiejętności liczenia, klasyfikowania, porównywania i analizowania;
  • edukacja poprzez sztukę i muzykę, zajęcia plastyczne rozwijające twórczość dzieci;
  • edukacja przyrodnicza i ekologiczna – uprawianie owoców i warzyw w szklarni, dbanie     o zioła skrzyniach, segregacja odpadów, poznawanie świata przyrody przez doświadczenia, uświadamianie dzieci jak ważne jest oszczędzanie wody i energii.

2. Wzmacnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej:

  • kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania – zdrowe posiłki, nauka świadomego odżywiania;
  • aktywność ruchowa- gimnastyka poranna przy muzyce, zajęcia z rehabilitantem ruchowym, kąpiele dźwiękowe dla dzieci i rodziców, joga śmiechu dla dzieci prowadzona przez certyfikowaną specjalistkę, wyjścia do ogrodu przedszkolnego – ruch na świeżym powietrzu, w zależności od aury za oknem i poziomu smogu;
  • sportowe wydarzenia i turnieje – Spartakiada Międzyprzedszkolna;
  • bezpieczeństwo i higiena – wdrażanie programów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, higieny i dbania o zdrowie.

3. Nowoczesne technologie w edukacji:

  • wykorzystanie multimediów i narzędzi interaktywnych – tablice interaktywne w każdej sali, aplikacje edukacyjne, magiczny dywan, nauka podstaw kodowania;
  • rozwój kompetencji cyfrowych dzieci – bezpieczne korzystanie z technologii, nauka przez gry i aplikacje edukacyjne;
  • edukacja medialna dla dzieci i rodziców – wspieranie świadomego korzystania z mediów i internetu;
  • aplikacje edukacyjne dostosowane do wieku przedszkolnego.

4. Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym:

  • rodzic jako partner przedszkola – spotkania edukacyjne, warsztaty tematyczne, wspólne projekty;
  • integracja z lokalną społecznością – współpraca z biblioteką, ośrodkiem kultury, policją, strażą pożarną itd.;
  • wzmacnianie więzi przedszkolnych – organizowanie uroczystości rodzinnych, dni otwartych, zajęć otwartych.

5. Doskonalenie pracy nauczycieli i rozwój placówki:

  • podnoszenie kwalifikacji kadry – regularne szkolenia, kursy, warsztaty metodyczne, studia podyplomowe;
  • stała współpraca z doradcami metodycznymi;
  • wdrażanie nowoczesnych metod pedagogicznych – otwartość na nowinki edukacyjne        i pedagogiczne;
  • doskonalenie warunków pracy i nauki – modernizacja sal, tworzenie kącików sensorycznych i edukacyjnych, stref relaksu;
  • rozwój placu zabaw – nowe urządzenia do zabawy, ścieżka sensoryczna, altana ogrodowa;
  • upiększanie ogrodu – sadzenie kwiatów, ziół, drzewek.

Podsumowanie

Koncepcja pracy naszego przedszkola opiera się na holistycznym podejściu do dziecka zgodnym z podstawą programową. W ciągu najbliższych pięciu lat skupimy się na:

  • rozwoju kompetencji dzieci w różnych obszarach – językowym, matematycznym, przyrodniczym, społecznym i emocjonalnym;
  • zdrowym stylu życia – ruchu, zdrowym odżywianiu i bezpieczeństwie;
  • nowoczesnych metodach nauczania – innowacyjnych podejściach i technologiach              w edukacji;
  • ścisłej współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
  • rozwoju kadry nauczycielskiej;
  • innowacja infrastruktury przedszkola.

            Dzięki realizacji tych priorytetów nasze przedszkole będzie nowoczesnym, bezpiecznym i inspirującym miejscem, w którym dzieci czują się szczęśliwe, a nauczyciele    i rodzice współpracują dla ich lepszego rozwoju. Stawiamy na innowację, edukację przez zabawę, zdrowy styl życia i budowanie silnych relacji – bo przedszkole to drugi dom dla dziecka.

Dalsza praca nad koncepcją:

  • zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego,
  • raz w roku następować będzie ewaluacja i nanoszenie ewentualnych poprawek,
  • z koncepcją zapoznają się rodzice.

Koncepcję opracowała:  

Rada Pedagogiczna  Przedszkola nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi.

Koncepcję zaopiniowała i zatwierdziła do realizacji Rada Pedagogiczna Przedszkola nr 50 na posiedzeniu   w dniu 31 sierpnia 2023 roku.