Pobierz statut przedszkola w formie pliku PDF
STATUT PRZEDSZKOLA NR 50 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W KATOWICACH
Podstawa prawna:
Na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635).
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
- Nazwa placówki: Przedszkole nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach.
- Przedszkole jest publiczną, nieferyjną placówką oświatową.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Katowicach, przy ul. Mościckiego 2. W placówce funkcjonują łącznie cztery oddziały przedszkolne, w tym:
- oddziały integracyjne,
- oddział specjalny.
- Organ prowadzący: Miasto Katowice, ul. Młyńska 4, 40-098 Katowice.
- Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
- Przedszkole posługuje się pieczęcią o treści:
Przedszkole nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi
40-841 Katowice, ul. Mościckiego 2
NIP: 634-22-89-047
tel. (32) 254 30 55
- Przedszkole dysponuje pomieszczeniami umożliwiającymi realizację zadań statutowych, w tym:
- salami dydaktycznymi dla poszczególnych oddziałów,
- pomieszczeniami administracyjno-gospodarczymi,
- kuchnią,
- szatniami dla dzieci i personelu,
- gabinetami specjalistów,
- sanitariatami,
- holem.
- Przedszkole posiada ogród przedszkolny wyposażony w urządzenia dostosowane do wieku dzieci.
- Archiwum przedszkola znajduje się w wyznaczonej części budynku.
- Za stan techniczny oraz wyposażenie pomieszczeń odpowiedzialny jest dyrektor placówki.
- Przedszkole stanowi miejsce odbywania praktyk pedagogicznych.
- Na terenie przedszkola mogą być prowadzone badania pedagogiczno-psychologiczne przez uprawnionych specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Osoby spoza placówki, w tym studenci realizujący praktyki, mogą prowadzić badania wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców (opiekunów prawnych) dzieci biorących udział w badaniu.
§ 2
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa, bez bliższego określenia, o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach,
- statucie – należy przez to rozumieć niniejszy Statut Przedszkola nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach,
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w przedszkolu,
- rodzicach – należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
- Celem wychowania przedszkolnego jest wszechstronny rozwój dziecka.
- Cele wychowania realizowane są poprzez opiekę, wychowanie oraz nauczanie–uczenie się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania, zdobywanie doświadczeń i kształtowanie postaw wobec wartości takich jak prawda, dobro i piękno.
- Przedszkole prowadzi kształcenie, wychowanie i opiekę nad dziećmi z niepełnosprawnościami zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
§ 4
Działalność edukacyjna przedszkola obejmuje w szczególności:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez tworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu doświadczeń w sferze fizycznej, emocjonalnej, społecznej i poznawczej,
- zapewnienie warunków do swobodnego rozwoju, zabawy i odpoczynku w atmosferze bezpieczeństwa,
- wspieranie działań rozwijających integrację sensoryczną oraz umiejętności poznawcze dziecka,
- organizowanie środowiska sprzyjającego adaptacji oraz wspomaganie dzieci rozwijających się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- umożliwianie samodzielnej eksploracji świata poprzez dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju, możliwości percepcyjnych oraz zainteresowań dziecka,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, indywidualności i oryginalności dziecka, a także budowanie relacji interpersonalnych i postaw prospołecznych,
- promowanie zdrowego stylu życia oraz kształtowanie nawyków sprzyjających samodzielności, dbaniu o zdrowie, sprawność fizyczną i bezpieczeństwo (w tym w ruchu drogowym),
- rozwijanie świadomości emocjonalnej poprzez wspieranie rozumienia własnych i cudzych uczuć oraz budowanie dobrostanu psychicznego,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez działania w obszarach takich jak mowa, ruch, muzyka, taniec, teatr, plastyka i inne formy ekspresji,
- tworzenie warunków do samodzielnego poznawania przyrody, rozwijania wrażliwości ekologicznej oraz zrozumienia podstawowych norm i wartości środowiskowych,
- umożliwianie eksploracji techniki poprzez konstruowanie, majsterkowanie, planowanie oraz prezentowanie własnych wytworów,
- współpracę z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym, instytucjami i organizacjami wspierającymi rozwój tożsamości dziecka,
- wspólne z ww. podmiotami kształtowanie wartości i norm społecznych, które dziecko poznaje m.in. w rodzinie, grupie przedszkolnej, czy poprzez kontakt z dorosłymi, w tym osobami starszymi,
- systematyczne poszerzanie treści wychowawczych – za zgodą rodziców – o zagadnienia ważne dla bezpieczeństwa i rozwoju dziecka,
- wspieranie mechanizmów uczenia się, umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości do podjęcia nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznanie kultury i języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających zainteresowanie językiem obcym nowożytnym oraz poznawanie innych kultur.
Uwaga dotycząca języka obcego nowożytnego
Obowiązek przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy dzieci:
- z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności sprzężonej, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- posiadających inne orzeczenia wykluczające taką formę przygotowania.
ROZDZIAŁ 3
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLNYCH
Realizacja zadań przedszkola wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się poprzez:
- stosowanie innowacyjnych i aktywizujących metod pracy z dziećmi, które są dostosowane do ich indywidualnych potrzeb oraz możliwości rozwojowych. Szczegóły dotyczące tych metod są zawarte w rocznym planie pracy przedszkola, opartym na przyjętych koncepcjach pedagogicznych;
- wykorzystywanie różnych form pracy – zarówno indywidualnej, jak i zespołowej – zgodnie celami edukacyjnymi ustalonymi przez nauczyciela;
- systematyczne obserwowanie dzieci we wszystkich grupach wiekowych, a także przygotowywanie informacji na temat gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- planowanie i realizowanie działań dydaktycznych dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci w poszczególnych grupach wiekowych, z uwzględnieniem szczególnego nacisku na rozwijanie samodzielności, dbanie o zdrowie, aktywność fizyczną i bezpieczeństwo;
- organizowanie wydarzeń grupowych, uroczystości przedszkolnych oraz imprez lokalnych i środowiskowych zgodnie z rocznym harmonogramem, z aktywnym udziałem całej społeczności przedszkolnej;
- wspieranie zainteresowań dzieci w zakresie nauki języków obcych poprzez organizowanie zajęć językowych w każdej grupie wiekowej;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom oraz ich rodzicom i nauczycielom.
ROZDZIAŁ 4
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
§ 5
Organizacja pomocy
- Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców oraz nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. dotyczącym zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie oraz zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych dziecka, a także wspieranie rodziców i nauczycieli w realizacji działań wychowawczych i dydaktycznych.
- Dyrektor przedszkola ma możliwość wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za planowanie i koordynowanie działań związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Osoby udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiadają za prowadzenie odpowiedniej dokumentacji oraz oceniają efektywność udzielanej pomocy przynajmniej dwa razy w roku.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom, które:
- posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- mają opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- potrzebują wsparcia z powodu trudności emocjonalnych, społecznych lub edukacyjnych,
- wykazują szczególne uzdolnienia,
- mają orzeczoną niepełnosprawność.
- W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami pomoc psychologiczno-pedagogiczna uwzględnia:
- indywidualizację procesu wychowania i nauki,
- dostosowanie metod oraz form pracy do rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
- zapewnienie odpowiednich warunków, które umożliwią dziecku pełne uczestnictwo w życiu grupy przedszkolnej i realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Opinia psychologiczno-pedagogiczna dotycząca dziecka może zostać wydana na wniosek rodziców, zgodnie z obowiązującą procedurą wewnętrzną w Przedszkolu nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dostępna dla rodziców dzieci oraz nauczycieli w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
- Przedszkole stosuje przyjęte w jednostce standardy ochrony małoletnich.
§ 6
Formy pomocy
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w tym psycholog, pedagog, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny i logopeda.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest zarówno podczas codziennej pracy nauczycieli z dziećmi, jak i poprzez:
- zajęcia rozwijające uzdolnienia,
- zajęcia specjalistyczne, takie jak korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne i inne o charakterze terapeutycznym,
- zajęcia rewalidacyjne,
- porady i konsultacje dla dzieci, rodziców oraz nauczycieli,
- warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz nauczycieli.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola we współpracy z:
- rodzicami dzieci,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi,
- instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodzin.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną można zainicjować poprzez:
- rodziców/opiekunów prawnych,
- nauczycieli, wychowawców i specjalistów,
- dyrektora przedszkola,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- pracowników socjalnych, asystentów rodziny i kuratorów sądowych.
- Wsparcie oferowane w przedszkolu jest bezpłatne i dobrowolne.
§ 7
Cele, zadania i formy realizacji w zakresie opieki nad dziećmi z niepełnosprawnością
- Przedszkole organizuje wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
- dzieci niepełnosprawnych – niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją), z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym), ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
- dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- dzieci wymagających specjalnej organizacji nauki oraz metod pracy.
- Wychowanie i opieka dla dzieci z niepełnosprawnością organizowane są w integracji z dziećmi pełnosprawnymi.
- Przedszkole zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- odpowiednie warunki do nauki, specjalistyczny sprzęt oraz środki dydaktyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka,
- zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Ustawy,
- inne zajęcia odpowiednie do potrzeb dziecka, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne,
- integrację dzieci z rówieśnikami, w tym z dziećmi pełnosprawnymi,
- przygotowanie dzieci do samodzielności w dorosłym życiu.
- Pozostałe działania przedszkola w zakresie edukacji, opieki i wychowania dzieci z niepełnosprawnością realizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi.
ROZDZIAŁ 5
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 8
- W skład organów przedszkola wchodzą:
- Kompetencje Dyrektora:
- zarządza codzienną działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
- pełni funkcję kierownika w odniesieniu do nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi;
- nadzoruje pracę pedagogiczną nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu;
- dba o dobro dzieci, zapewniając im odpowiednie warunki do prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz prowadzi działania prozdrowotne;
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej i wykonuje uchwały podjęte w ramach jej kompetencji;
- może zawiesić uchwałę Rady Pedagogicznej w przypadku jej niezgodności z prawem, informując o tym odpowiednie instytucje;
- zarządza środkami finansowymi przedszkola, odpowiada za ich właściwe wykorzystanie oraz organizuje sprawy administracyjne i finansowe;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki dla dzieci, zarówno podczas pobytu w przedszkolu, jak i w trakcie zajęć organizowanych przez placówkę;
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci i ich rodzin.
- Inne kompetencje Dyrektora:
- opracowuje plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny, który przedstawia Radzie Pedagogicznej do 15 września;
- obserwuje zajęcia prowadzone przez nauczycieli w przedszkolu;
- gromadzi dane na temat pracy nauczycieli w celu ich oceny;
- nadzoruje proces awansu zawodowego nauczycieli, w tym nadawanie stopni awansu zawodowego;
- przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje na temat funkcjonowania przedszkola;
- co najmniej raz w roku przeprowadza kontrolę, by zapewnić odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu oraz określa kierunki ich poprawy;
- na wniosek Rady Pedagogicznej ustala ramowy rozkład dnia, uwzględniając zasady ochrony zdrowia, higieny oraz potrzeby dzieci;
- przygotowuje arkusz organizacyjny przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
- organizuje administrację, finanse i gospodarkę przedszkola;
- współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym i instytucjami nadzorującymi działalność przedszkola;
- zarządza polityką kadrową w przedszkolu, w tym zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników;
- organizuje, we współpracy z organem prowadzącym, wczesne wspomaganie rozwoju dzieci;
- zapewnia odpowiednie warunki pracy pracownikom przedszkola zgodnie z obowiązującymi normami;
- współpracuje z organizacjami związkowymi i odpowiada za bezpieczeństwo dzieci i nauczycieli podczas zajęć w przedszkolu;
- akceptuje programy wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola wykonuje również zadania wynikające z przepisów prawa, w tym:
- wykonuje uchwały Miasta Katowice w zakresie działalności przedszkola;
- współpracuje z organizacjami działającymi na rzecz dzieci i ich rodzin;
- organizuje rekrutację do przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- implementuje środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność z przepisami o ochronie danych osobowych.
- Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do:
- zawiadomienia dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- nadzorowania realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci.
§ 9
- Rada Pedagogiczna stanowi kolegialny organ przedszkola odpowiedzialny za realizację zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor przedszkola oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni goście, m.in. przedstawiciele organu prowadzącego, kuratorium oświaty, doradcy metodyczni czy pracownicy służby zdrowia.
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej organizuje zebrania, odpowiada za informowanie członków o terminie oraz porządku obrad, zgodnie z regulaminem.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych;
- określenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- uchwała w sprawie statutu przedszkola;
- podejmowanie decyzji w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
- określenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego do poprawy pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć oraz ramowy rozkład dnia poszczególnych grup;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- propozycje dyrektora dotyczące przydziału stałych i dodatkowych zajęć dla nauczycieli;
- wnioski nauczycieli dotyczące organizacji pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna:
- przygotowuje projekt statutu oraz jego nowelizacje, które przedstawia do uchwały,
- może występować z wnioskiem do organu prowadzącego Miasta Katowice o odwołanie Dyrektora,
- wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora przedszkola,
- Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. Uchwały dotyczące funkcji kierowniczych oraz opiniowanie kandydatów na te stanowiska są podejmowane w głosowaniu tajnym.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej z zakresu kompetencji stanowiących, które są niezgodne z prawem. O wstrzymaniu uchwały Dyrektor informuje organ prowadzący oraz kuratorium oświaty.
§ 10
- Rada Rodziców to organ kolegialny reprezentujący rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rad oddziałowych, wybierani tajnie podczas zebrania rodziców w danym oddziale.
- Rada Rodziców:
- uchwala regulamin swojej działalności, stanowiący odrębny dokument,
- może współpracować z radami rodziców innych przedszkoli i szkół, ustalając zasady współpracy,
- ma prawo występować do organu prowadzącego, kuratorium, Dyrektora oraz Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi działalności przedszkola,
- wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
- może zbierać fundusze na wspieranie działalności przedszkola, korzystając z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie regulaminu działalności;
- opiniowanie projektu planu finansowego przedstawionego przez Dyrektora przedszkola.
§ 11
- Dyrektor przedszkola pełni rolę koordynatora współpracy pomiędzy organami przedszkola, zapewniając swobodne podejmowanie decyzji w ramach kompetencji każdego z organów oraz umożliwiając bieżącą wymianę informacji.
- Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
ROZDZIAŁ 6
ZASADY SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI W CZASIE POBYTU W PRZEDSZKOLU ORAZ PODCZAS ZAJEĆ POZA JEGO TERENEM
§ 12
Opieka nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu
- Opiekę nad dziećmi w przedszkolu sprawuje nauczyciel przypisany do konkretnej grupy, wspierany przez pomoc nauczyciela.
- Czas sprawowania opieki ustalany jest na podstawie harmonogramu pracy nauczycieli, który opracowywany jest z uwzględnieniem potrzeb społeczności przedszkolnej.
- Dzieci biorące udział w zajęciach dodatkowych znajdują się pod opieką osoby prowadzącej te zajęcia.
- Nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci, dbając o ich dobrostan zarówno w aspekcie fizycznym, jak i psychicznym.
- Nauczyciel jest zobowiązany do regularnego sprawdzania miejsc, w których przebywają dzieci (sale, szatnie, łazienki, plac zabaw) oraz kontrolowania stanu sprzętu i pomocy dydaktycznych.
- Zmiana nauczyciela w grupie odbywa się dopiero po przekazaniu opieki drugiemu nauczycielowi, z zachowaniem pełnej wymiany istotnych informacji na temat dzieci.
- W sytuacjach nagłych nauczyciel może opuścić dzieci wyłącznie po zapewnieniu im opieki przez upoważnioną osobę.
- Nauczyciel jest zobowiązany natychmiastowo reagować w sytuacjach wymagających pomocy dziecku oraz informować o zdarzeniu dyrektora przedszkola oraz rodziców, szczególnie w przypadku wypadków lub pojawienia się niepokojących objawów, takich jak gorączka.
- W sytuacjach kryzysowych wszyscy pracownicy przedszkola, niezależnie od zakresu swoich obowiązków, muszą priorytetowo dbać o bezpieczeństwo dzieci.
- W przedszkolu nie wykonuje się zabiegów medycznych, z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach.
- Rodzice są odpowiedzialni za zapewnienie dzieciom indywidualnego ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Każdy nauczyciel jest zobowiązany do znajomości i przestrzegania przepisów BHP, przeciwpożarowych oraz zasad ruchu drogowego.
§ 13
Opieka nad dziećmi podczas zajęć poza terenem przedszkola
- Zajęcia organizowane poza przedszkolem obejmują wszelkie formy pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej prowadzone poza budynkiem przedszkola oraz jego ogrodem.
- Bezpośrednią opiekę nad dziećmi podczas tych zajęć sprawują nauczyciele oraz wyznaczeni pracownicy obsługi.
- Podczas takich wyjść na każde 10 dzieci przypada co najmniej jeden dorosły opiekun.
- Każde wyjście poza teren przedszkola musi zostać odnotowane w rejestrze wyjść, który znajduje się w wyznaczonym miejscu.
- W przypadku wycieczek jednodniowych, nauczyciel odpowiedzialny za ich organizację musi przedstawić dyrektorowi kartę wycieczki do zatwierdzenia, zawierającą harmonogram, listę uczestników, liczbę opiekunów oraz zgody rodziców, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podczas wyjść poza teren przedszkola zaleca się, aby nauczyciel posiadał apteczkę pierwszej pomocy, a dzieci były wyposażone w kamizelki odblaskowe w celu zwiększenia bezpieczeństwa.
- Przed rozpoczęciem wycieczki nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat zasad bezpieczeństwa oraz przypomina istotne informacje dotyczące danej formy aktywności. Zapis z tej rozmowy powinien zostać odnotowany w dzienniku zajęć grupy.
- Wszystkie wyjścia i spacery poza teren przedszkola muszą być realizowane zgodnie z obowiązującymi procedurami wewnętrznymi placówki.
ROZDZIAŁ 7
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECKA
- Dzieci są przyprowadzane do przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub przez osobę dorosłą, którą rodzice upoważnili, zapewniając dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko powinno zostać przyprowadzone do przedszkola najpóźniej do godziny 8:40.
- W przypadku spóźnienia lub nieobecności dziecka, rodzic (opiekun prawny) zobowiązany jest poinformować przedszkole osobiście lub telefonicznie najpóźniej do godziny 8:30.
- Rodzice są zobowiązani do przestrzegania ustalonych godzin przyprowadzania i odbierania dziecka.
- Do przedszkola przyjmowane są wyłącznie dzieci zdrowe, które nie wykazują objawów chorobowych, takich jak intensywny katar, kaszel, ból brzucha, wymioty, gorączka lub inne niepokojące symptomy.
- W trosce o bezpieczeństwo wszystkich dzieci i pracowników, przedszkole zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia dziecka, które wykazuje objawy chorobowe.
- W przypadku pojawienia się objawów chorobowych u dziecka w trakcie dnia, nauczyciel niezwłocznie kontaktuje się z rodzicami w celu odbioru dziecka.
- Rodzice zobowiązani są do jak najszybszego odbioru dziecka z przedszkola oraz skonsultowania się z lekarzem.
- Nauczyciele nie są upoważnieni do podawania dzieciom żadnych leków, w tym preparatów ziołowych i homeopatycznych.
- W przedszkolu nie wykonuje się zabiegów medycznych, poza udzielaniem pierwszej pomocy w sytuacjach nagłych.
- W przypadku zagrożenia życia lub zdrowia dziecka, przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe i informuje rodziców.
- Do czasu przybycia rodziców, dziecko pozostaje pod opieką pracownika przedszkola oraz zespołu ratownictwa medycznego.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek niezwłocznie informować nauczycieli lub dyrekcję o wszelkich istotnych dolegliwościach zdrowotnych dziecka, w szczególności o chorobach zakaźnych i pasożytniczych, które mogą stanowić zagrożenie dla innych dzieci.
- Nauczyciel informuje rodziców o wystąpieniu chorób zakaźnych lub pasożytniczych w grupie przedszkolnej, a także wskazuje możliwość pojawienia się objawów chorobowych u innych dzieci.
- W celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauczyciel może odmówić przyjęcia dziecka, które wykazuje widoczne oznaki infekcji.
- Osoba przyprowadzająca dziecko ma obowiązek osobiście przekazać je nauczycielowi lub pracownikowi dyżurnemu. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za dziecko pozostawione bez nadzoru przed budynkiem, w szatni, na placu zabaw czy w innych częściach terenu przedszkola.
- Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność za dziecko do momentu przekazania go nauczycielowi.
- Dziecko może zostać odebrane z przedszkola przez:
- rodzica (opiekuna prawnego), który nie wykazuje oznak bycia pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
- osobę pełnoletnią, pisemnie upoważnioną przez rodziców (opiekunów prawnych), która nie jest pod wpływem alkoholu ani innych środków odurzających.
- W przypadku, gdy jedno z rodziców nie ma prawa do odbioru dziecka, przedszkole stosuje się do postanowień prawomocnego orzeczenia sądowego, które musi zostać dostarczone do placówki.
- Upoważnienie do odbioru dziecka musi być sporządzone na piśmie, zawierać dane osoby upoważnionej (imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości) oraz podpis rodzica lub opiekuna. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane.
- Rodzice składają oświadczenie w pierwszych dniach września, przy pierwszym kontakcie z nauczycielem.
- Po odebraniu dziecka z sali lub terenu przedszkola, pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo przejmuje rodzic lub osoba upoważniona.
- W przypadku nieodebrania dziecka do godziny 17:00, nauczyciel niezwłocznie kontaktuje się z rodzicami i sprawuje opiekę nad dzieckiem do ich przybycia.
- W razie niemożności skontaktowania się z rodzicami lub osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, nauczyciel informuje o sytuacji dyrektora, który podejmuje decyzję o powiadomieniu Policji.
- W przypadku, gdy jedno z rodziców nie ma prawa do odbioru dziecka, przedszkole działa zgodnie z postanowieniami prawomocnego orzeczenia sądowego, które musi zostać dostarczone do placówki.
ROZDZIAŁ 8
FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ ORGANIZOWANIA KONTAKTÓW Z RODZICAMI
- Nauczyciele i rodzice współpracują w zakresie wychowania i edukacji dzieci, przy czym nauczyciele:
- zobowiązani są do przekazywania rodzicom bieżących informacji na temat realizowanego programu wychowania przedszkolnego oraz postępów w rozwoju dziecka;
- udzielają porad wychowawczych i dotyczących dalszej edukacji dziecka;
- organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz inną pomoc specjalistyczną;
- uzgadniają z rodzicami cele i zakres działań realizowanych w przedszkolu.
- Współpraca z rodzicami odbywa się poprzez:
- konsultacje indywidualne,
- zebrania grupowe,
- zebranie organizacyjne,
- kąciki informacyjne,
- organizowanie zajęć otwartych dla rodziców,
- współudział rodziców w organizowaniu uroczystości.
- Częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:
- zebranie organizacyjne – we wrześniu, podczas którego Dyrektor zapoznaje rodziców m.in. ze statutem przedszkola, godzinami pracy oddziałów, itp.
- zebrania grupowe – we wrześniu oraz w zależności od potrzeb,
- prelekcje – zgodnie z harmonogramem,
- konsultacje – raz w miesiącu lub wg potrzeb,
- zajęcia otwarte – zgodnie z harmonogramem,
- uroczystości – zgodnie z harmonogramem.
- W listopadzie i kwietniu rodzice zapoznają się z wynikami obserwacji i diagnozy dzieci oraz otrzymują zalecenia do pracy w domu.
- Do 30 kwietnia rodzice dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne otrzymują informację na temat gotowości szkolnej swojego dziecka.
ROZDZIAŁ 9
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
- Działalność wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza realizowana jest zgodnie z podstawą programową oraz zatwierdzonymi przez dyrektora przedszkola programami wychowania przedszkolnego, które są przedstawione przez nauczycieli.
- Działalność dydaktyczna, wychowawcza oraz opiekuńcza odbywa się na podstawie obowiązujących dokumentów programowych oraz programów wychowania przedszkolnego zatwierdzonych przez dyrektora przedszkola.
§ 14
Rok szkolny w przedszkolu
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw, które są ustalane przez organ prowadzący na wniosek dyrektora placówki.
- Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 6:00–17:00, w trakcie których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
- Rok szkolny w przedszkolu trwa od 1 września do 31 sierpnia.
- Przerwa wakacyjna przeznaczona jest na:
- prace remontowe i porządkowe,
- urlopy wypoczynkowe pracowników.
- Informacje o terminie przerwy wakacyjnej są przekazywane rodzicom (opiekunom prawnym) co najmniej pięć miesięcy przed planowanym terminem.
§ 15
Oddziały przedszkolne
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, który obejmuje dzieci w zbliżonym wieku, uwzględniając ich potrzeby, zainteresowania, uzdolnienia oraz rodzaj niepełnosprawności.
- Placówka składa się z czterech oddziałów: trzech integracyjnych i jednego specjalnego.
- W oddziałach integracyjnych liczba dzieci nie powinna przekroczyć 20, w tym maksymalnie 5 dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym.
- W oddziale specjalnym liczba dzieci powinna wynosić nie więcej niż 4, szczególnie w przypadku dzieci ze spektrum autyzmu oraz dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- Za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym w oddziale może przekroczyć 5, jeżeli dziecko uzyska orzeczenie w trakcie roku szkolnego.
- Do przedszkola przyjmowane są dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, skierowane przez Wydział Edukacji w Urzędzie Miasta, po przedłożeniu odpowiedniego orzeczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- W oddziałach integracyjnych zatrudniani są nauczyciele współorganizujący proces kształcenia dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W oddziale specjalnym oraz w oddziale dla dzieci 3-4-letnich zatrudniona jest pomoc nauczyciela.
- W przedszkolu mogą zostać utworzone grupy międzyoddziałowe.
§ 16
Rozkład zajęć w przedszkolu
- Szczegółowa organizacja pracy przedszkola na dany rok szkolny jest określana w arkuszu organizacyjnym opracowanym przez dyrektora do 30 kwietnia każdego roku, który następnie musi zostać zatwierdzony przez organ prowadzący do 25 maja.
- Ramowy rozkład dnia ustala sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele opracowują szczegółowy plan dnia, uwzględniając podstawę programową oraz potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Przedszkole zapewnia 6 godzin bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki dziennie, a realizacja podstawy programowej odbywa się w godzinach 8:00–14:00, w trakcie całodziennego pobytu dziecka.
- Zajęcia w przedszkolu trwają 60 minut, z wyjątkiem zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które trwają 45 minut.
- Czas trwania zajęć jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Zajęcia z religii, języka angielskiego, sportu oraz zajęcia rewalidacyjne odbywają się w następujących ramach czasowych:
- dla dzieci w wieku 3-4 lata – około 15 minut,
- dla dzieci w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
§ 17
Nauka religii
- Nauka religii organizowana jest w przedszkolu na życzenie rodziców.
- Zajęcia z religii uwzględnia się w ramowym rozkładzie dnia.
- Przedszkole organizuje lekcje religii dla grupy liczącej co najmniej siedmiu wychowanków. W przypadku mniejszej liczby uczniów lekcje odbywają się w grupach międzyoddziałowych.
- Jeśli liczba dzieci uczęszczających na religię jest mniejsza niż siedem, organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym organizuje naukę religii w grupie międzyprzedszkolnej lub w zewnętrznym punkcie katechetycznym.
- Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów zatwierdzonych przez odpowiednie władze kościołów i innych związków wyznaniowych oraz MEN, w odpowiednich wymiarach godzinowych dla poszczególnych grup wiekowych.
- Zajęcia z religii prowadzi nauczyciel posiadający wymagane kwalifikacje określone w przepisach prawa.
- Dzieci, które nie uczestniczą w zajęciach z religii, mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
§ 18
Wychowanie przedszkolne – zasady ogólne
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci, które rozpoczynają rok szkolny w roku, w którym kończą 3 lata, i trwa do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 7 lat.
- Rekrutacja dzieci do przedszkola odbywa się na zasadach powszechnej dostępności, zgodnie z obowiązującymi przepisami, na podstawie ogłoszenia na każdy nadchodzący rok szkolny.
- W przypadku wolnych miejsc, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), do przedszkola mogą być przyjęte dzieci, które ukończyły 2,5 roku życia. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor przedszkola.
- Dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 6 lat, podlegają obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, które rozpoczyna się na początku roku szkolnego w tym samym roku.
ROZDZIAŁ 10
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECI W PRZEDSZKOLU I KORZYSTANIE Z WYŻYWIENIA USTALONE PRZEZ ORGAN PROWADZĄCY
- Przedszkole zapewnia wyżywienie dla wychowanków.
- Koszty wyżywienia są pokrywane przez rodziców (prawnych opiekunów).
- Świadczenia oferowane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji bezpłatnych godzin wychowania przedszkolnego, określonych przez ministra edukacji narodowej.
- Wysokość opłaty za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu, poza godzinami bezpłatnego pobytu, oraz zasady zwolnień i zniżek, są określone w odrębnych przepisach.
- W przypadku nieobecności dziecka, rodzice mogą otrzymać zwrot dziennej stawki żywieniowej.
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola i korzystających z posiłków są zobowiązani do uiszczania opłat za usługi świadczone przez placówkę do 10 dnia każdego miesiąca.
- W przypadku zaległości w opłatach przekraczających jeden miesiąc, dziecko może zostać skreślone z listy uczęszczających do przedszkola.
- W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic zobowiązany jest do złożenia pisemnej informacji, by zaprzestać naliczania odpłatności. Nadpłata zostanie zwrócona na konto wskazane przez rodzica.
ROZDZIAŁ 11
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 19
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, natomiast pracowników niepedagogicznych – ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych oraz Kodeks pracy.
- Kwalifikacje oraz zasady wynagradzania nauczycieli określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a także pracodawca. Kwalifikacje oraz zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
- Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników przedszkola należy:
- rzetelne i sumienne wykonywanie powierzonych obowiązków,
- przestrzeganie ustalonego czasu pracy,
- przestrzeganie regulaminu pracy oraz porządku obowiązującego w placówce,
- przestrzeganie przepisów i zasad BHP oraz ochrony przeciwpożarowej,
- dbałość o dobro zakładu pracy i ochrona jego mienia,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
§ 20
Zadania nauczyciela
- Nauczyciel realizuje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, kierując się dobrem dziecka, troską o jego zdrowie, bezpieczeństwo oraz poszanowaniem jego godności osobistej.
- Do podstawowych obowiązków nauczyciela należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej w przydzielonym oddziale oraz odpowiedzialność za jej jakość;
- opracowywanie indywidualnie lub zespołowo programu wychowania przedszkolnego i przedkładanie go do zatwierdzenia dyrektorowi; nauczyciel może również korzystać z programów opracowanych przez innych autorów;
- prowadzenie diagnozy przedszkolnej dzieci i dostosowanie zajęć do ich potrzeb i zainteresowań;
- współpraca z instytucjami udzielającymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalistycznej;
- organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom;
- przestrzeganie pięciodniowego tygodnia pracy w pełnym wymiarze zatrudnienia.
- Nauczyciel dokumentuje pracę pedagogiczną, w szczególności:
- tygodniowe plany pracy,
- dokumentację obserwacji dzieci,
- półroczne sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych,
- dokumentację diagnozy przedszkolnej (m.in. karta obserwacji, wywiad z rodzicami, karta pracy indywidualnej).
- Nauczyciele tworzą zespoły, których zadania obejmują:
- uzgadnianie sposobów realizacji programów;
- opracowywanie narzędzi do obserwacji i ewaluacji;
- organizację wewnętrznego doskonalenia zawodowego;
- współpracę przy wyposażeniu sal i kącików zainteresowań;
- opiniowanie programów autorskich.
- Dodatkowe zadania nauczyciela obejmują m.in.:
- wspieranie rozwoju dziecka;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych;
- współpraca ze specjalistami;
- planowanie rozwoju zawodowego i doskonalenie umiejętności;
- współdziałanie z rodzicami;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami;
- realizacja zaleceń dyrektora;
- uczestnictwo w pracach rady pedagogicznej;
- organizacja wydarzeń i imprez edukacyjnych;
- poddawanie się ocenie pracy;
- współpraca w zespole nauczycieli;
- respektowanie regulaminów i praw dziecka;
- współpraca z dyrektorem i instytucjami zewnętrznymi;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora w ramach bieżącej działalności placówki.
§ 21
Zadania specjalistów
1. Zadania psychologa:
- przeprowadzanie indywidualnych diagnoz psychologicznych w celu określenia potrzeb i mocnych stron dzieci, w tym dzieci z problemami emocjonalnymi, społecznymi lub behawioralnymi;
- pomaganie dzieciom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi, takimi jak lęki, agresja czy trudności w nawiązywaniu relacji;
- udzielanie porad wychowawczych, organizowanie spotkań z rodzicami, pomoc w rozwiązywaniu trudności wychowawczych;
- udział w spotkaniach zespołu wychowawczego i integracja z innymi specjalistami w celu ustalenia spersonalizowanych programów wsparcia dla dzieci.
2. Zadania logopedy:
- przeprowadzanie diagnozy logopedycznej dzieci, w tym oceny mowy, języka i komunikacji;
- prowadzenie indywidualnych oraz grupowych zajęć logopedycznych, pomoc dzieciom w rozwoju mowy i komunikacji werbalnej;
- udzielanie wskazówek nauczycielom i rodzicom, jak wspierać rozwój mowy i języka dziecka w codziennych sytuacjach;
- współpraca z innymi specjalistami (psychologiem, terapeutą) w celu opracowania planów terapeutycznych.
3. Zadanie nauczyciela współorganizującego kształcenia:
- współorganizowanie procesu kształcenia dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci z niepełnosprawnościami i trudnościami w nauce, w sposób uwzględniający ich indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne oraz społeczne;
- współpraca z nauczycielami wychowawcami w opracowywaniu i realizacji programów dydaktycznych, wychowawczych oraz integracyjnych, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby dzieci, zapewniając im równe szanse edukacyjne;
- opracowywanie indywidualnych planów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) dla dzieci z niepełnosprawnościami lub specyficznymi trudnościami edukacyjnymi, we współpracy z innymi specjalistami i rodzicami;
- diagnoza potrzeb dzieci i monitorowanie ich postępów edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych w kontekście procesu integracji, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości dziecka;
- wspieranie dzieci w adaptacji do przedszkola oraz w procesie integracji z rówieśnikami, pomaganie im w nawiązywaniu pozytywnych relacji społecznych oraz w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi;
- współpraca z zespołem specjalistów, w tym psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem specjalnym w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dzieciom z niepełnosprawnościami oraz z trudnościami w rozwoju;
- dostosowywanie metod, form pracy oraz materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb dzieci, tak aby zapewnić im pełne uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych i integracyjnych;
- wspieranie i doradztwo dla nauczycieli oraz rodziców w zakresie pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, oferowanie wskazówek dotyczących metod pracy, wychowania i komunikacji z dziećmi;
- organizowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych i wspierających rozwój dzieci;
- pomoc w organizowaniu integracyjnych form aktywności, takich jak zabawy grupowe, wspólne projekty, wyjścia, wycieczki, które mają na celu integrację dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi;
- udział w spotkaniach zespołu w celu omawiania postępów dzieci, planowania działań oraz wyznaczania celów wspierających ich rozwój w przedszkolu;
- opracowywanie i realizowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami, minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych i psychicznych, a także zapobieganie zaburzeniom zachowania;
- edukacja w zakresie integracji i akceptacji różnorodności – organizowanie działań mających na celu promowanie wśród dzieci równości, szacunku i akceptacji wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami;
- monitorowanie efektywności podejmowanych działań w zakresie integracji dzieci oraz ich wpływu na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci z niepełnosprawnościami;
- prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją IPET, monitorowanie postępów dzieci, a także informowanie rodziców o rozwoju ich dzieci, w tym organizowanie spotkań konsultacyjnych;
- zachowanie wysokich standardów etycznych i zawodowych, szanowanie prywatności dzieci i ich rodzin, a także przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych i tajemnicy zawodowej.
4. Zadania terapeuty zajęciowego
- organizowanie i prowadzenie zajęć rozwijających umiejętności manualne, poznawcze i społeczne dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi i ruchowymi;
- dopasowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb dzieci, szczególnie tych z trudnościami w rozwoju motorycznym, koordynacji, czy percepcji sensorycznej;
- współpraca z nauczycielami i rodzicami;
5. Zadania pedagoga specjalnego:
- Współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych wychowanków;
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci.
- Współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji IPET dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem;
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych;
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom.
- Współpraca w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami funkcjonującymi na tym polu.
- Przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych dla pedagoga specjalnego.
6. Zadania fizjoterapeuty
- prowadzenie wstępnej diagnozy funkcjonalnej dziecka w zakresie sprawności fizycznej i motoryki dużej;
- opracowywanie indywidualnych planów usprawniania ruchowego dzieci, zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi oraz zaleceniami zawartymi w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych;
- prowadzenie zajęć fizjoterapeutycznych w formie indywidualnej lub grupowej, zgodnie z harmonogramem pracy przedszkola;
- wspieranie dzieci w rozwoju funkcji ruchowych oraz eliminowaniu zaburzeń postawy i nieprawidłowych wzorców motorycznych;
- współpraca z nauczycielami, specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu oraz rodzicami w celu kompleksowego wspomagania rozwoju dziecka;
- udział w opracowywaniu i realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET) oraz wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania dziecka;
- dokumentowanie prowadzonych działań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- monitorowanie postępów terapeutycznych oraz wprowadzanie modyfikacji do planów pracy w zależności od potrzeb dziecka;
- podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie zapobiegania wadom postawy oraz wspierania prawidłowego rozwoju fizycznego dzieci;
- udzielanie konsultacji i wskazówek nauczycielom oraz rodzicom dzieci objętych pomocą fizjoterapeutyczną;
- przestrzeganie przepisów BHP, p.poż., zasad higieny pracy oraz obowiązujących regulaminów wewnętrznych placówki.
§ 22
- Dyrektor powierza prowadzenie oddziału jednemu lub dwóm nauczycielom, uwzględniając czas pracy oddziału oraz potrzeby rodziców.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, nauczyciel sprawuje opiekę nad oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
- Zmiana nauczyciela może nastąpić na wniosek nauczyciela lub w uzasadnionych przypadkach z inicjatywy dyrektora.
- Wszyscy nauczyciele i specjaliści przedszkola są zobowiązania do przestrzegania przepisów BHP, p.poż., zasad higieny pracy oraz obowiązujących regulaminów wewnętrznych placówki.
§ 23
- W przedszkolu zatrudnia się następujących pracowników samorządowych na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych oraz obsługi:
- intendent,
- pomoc nauczyciela,
- kucharka,
- pomoc kuchenna,
- woźna oddziałowa,
- konserwator,
- ogrodnik,
- dozorca nocny.
- Zadaniem pracowników samorządowych przedszkola jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania placówki w zakresie administracyjnym, finansowym, utrzymanie bezpieczeństwa dzieci oraz dbanie o czystość i porządek w obiekcie i jego otoczeniu.
- Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników samorządowych określa Dyrektor przedszkola.
Obowiązki intendenta:
- nadzorowanie stanu technicznego pomieszczeń i sprzętu przedszkola;
- utrzymanie pomieszczeń i sprzętu w dobrym stanie użytkowym (konserwacja i remonty);
- zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt oraz ich odpowiednie przechowywanie;
- nadzór nad przygotowywaniem posiłków oraz przydzielaniem porcji żywnościowych dzieciom;
- dbanie o przestrzeganie norm żywieniowych;
- prowadzenie gospodarki materiałowej w przedszkolu;
- sporządzanie jadłospisów;
- tworzenie codziennych raportów żywieniowych;
- prowadzenie dokumentacji związanej z systemem HACCP;
- ewidencjonowanie czasu pracy pracowników administracyjno-obsługowych;
- uczestnictwo w zebraniach rodziców, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców (w razie potrzeby);
- prowadzenie magazynu oraz dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym związanej z odpłatnością za pobyt dzieci.
Obowiązki pomocy nauczyciela:
- wykonywanie czynności opiekuńczych i pomocniczych wobec dzieci, zgodnie z zaleceniami nauczyciela i rozkładem dnia;
- współpraca przy organizowaniu zabaw i zajęć w sali oraz na zewnątrz, pomoc w przygotowaniu materiałów dydaktycznych i wystroju sali;
- dbanie o czystość pomocy dydaktycznych oraz przydzielonych pomieszczeń;
- przygotowywanie leżaków i zapewnianie spokojnego snu dzieciom;
- pełnienie dyżuru w szatni podczas schodzenia i rozchodzenia się dzieci.
Obowiązki kucharki:
- uczestnictwo w planowaniu jadłospisów i przygotowywanie zdrowych, kalorycznych posiłków zgodnie z zaplanowaną wartością;
- przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbałość o ich racjonalne zużycie;
- prowadzenie magazynu podręcznego;
- nadzór nad podziałem pracy w kuchni i kontrolowanie jego wykonania;
- dbanie o stan techniczny sprzętu kuchennego i czystość pomieszczeń kuchennych;
- przestrzeganie zasad technologii, estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych;
- wykonywanie prób żywieniowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- realizacja zadań wynikających z systemu HACCP.
Obowiązki pomocy kuchennej:
- pomoc w przygotowywaniu posiłków;
- utrzymanie czystości w kuchni i przyległych pomieszczeniach, zgodnie z zasadami higieny i sanitarnymi;
- dbanie o czystość i stan techniczny sprzętu kuchennego oraz naczyń;
- współpraca przy zaopatrzeniu przedszkola w artykuły spożywcze i sprzęt kuchenny;
- dbanie o prawidłową segregację odpadów i ich usuwanie do odpowiednich miejsc;
- realizacja zadań wynikających z systemu HACCP.
Obowiązki woźnej oddziałowej:
- utrzymanie czystości w salach zajęć, sanitariatach oraz innych powierzonych pomieszczeniach;
- dbanie o czystość zabawek w salach;
- czyszczenie okien, lamperii, glazury w przydzielonych pomieszczeniach (w razie potrzeby);
- podawanie dzieciom posiłków zgodnie z zaleceniami diety;
- sprzątanie po posiłkach (naczynia i pomieszczenia);
- podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia;
- mycie i wyparzanie naczyń stołowych;
- utrzymywanie w dobrym stanie powierzony sprzęt;
- pomoc w ubieraniu dzieci na spacery i asystowanie nauczycielowi przy wychodzeniu poza teren przedszkola;
- współpraca z nauczycielami przy prowadzeniu zajęć dydaktycznych, sprzątanie sal po zajęciach;
- pomoc w układaniu leżaków i dbanie o odpowiednią pościel;
- pełnienie dyżuru w szatni przy schodzeniu i rozchodzeniu się dzieci oraz przekazywanie dziecka nauczycielowi;
- zabezpieczanie produktów i środków chemicznych przed dziećmi i oszczędne gospodarowanie nimi;
- po remontach doprowadzenie pomieszczeń do używalności.
Obowiązki konserwatora:
- dbanie o stan techniczny urządzeń i sprzętu w przedszkolu oraz ogrodzie;
- regularne przeglądy pomieszczeń i urządzeń;
- wykonywanie bieżących napraw oraz konserwacji sprzętu;
- współpraca przy zakupie części zamiennych i materiałów do remontów;
- realizacja napraw i remontów zgodnie z przepisami BHP i p.poż;
- wieszanie flagi państwowej przed świętami narodowymi;
- dbanie o porządek i czystość w miejscu pracy oraz odpowiedzialność za powierzony sprzęt naprawczy;
- powiadamianie odpowiednich służb oraz dyrektora o zagrożeniach zdrowia, życia lub mienia.
Obowiązki ogrodnika:
- wykonywanie prac ogrodniczych na terenie przedszkola;
- dbanie o estetykę i porządek wokół piaskownic oraz urządzeń ogrodowych;
- dbałość o konserwację i zabezpieczanie narzędzi ogrodniczych oraz sprzętu;
- utrzymywanie porządku w pomieszczeniach gospodarczych.
Obowiązki dozorcy nocnego:
- nadzór nad bezpieczeństwem przedszkola i zabezpieczenie przed włamaniem i kradzieżą w godzinach nocnych;
- alarmowanie odpowiednich służb w razie zagrożenia zdrowia, życia lub mienia;
- dbanie o czystość i porządek wokół przedszkola (zamiatanie, odśnieżanie, sprzątanie);
- regularne sprawdzanie terenu ogrodu i obejścia przedszkola w celu usunięcia zagrożeń.
Obowiązki wszystkich pracowników przedszkola:
- przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów BHP i p.poż;
- regularne przechodzenie badań lekarskich i dbanie o aktualność książeczek zdrowia;
- punktualne przychodzenie do pracy i podpisywanie obecności;
- zgłaszanie nieobecności w pracy w ciągu 24 godzin;
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci;
- zwracanie uwagi na osoby postronne w przedszkolu i informowanie dyrektora lub odpowiednich służb;
- informowanie dyrektora o sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla dzieci;
- dbanie o dobre imię przedszkola i stosowanie się do zasad kulturalnej komunikacji;
- przekazywanie informacji o rozwoju dzieci wyłącznie przez nauczycieli;
- używanie sprzętu zgodnie z instrukcjami;
- zabezpieczanie pomieszczeń przedszkolnych przed zagrożeniami po zakończeniu pracy;
- odpowiedzialność materialna za powierzony sprzęt i materiały;
- dbanie o estetykę miejsca pracy i atmosferę współpracy;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej;
- wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora.
Szczegółowy przydział obowiązków dla każdego pracownika znajduje się w jego teczce akt osobowych.
ROZDZIAŁ 12
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA ORAZ ICH RODZICE/OPIEKUNOWIE
§ 24
Prawa i obowiązki rodziców
- Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo do:
- wyrażania opinii i sugestii dotyczących funkcjonowania przedszkola;
- aktywnego udziału w podnoszeniu jakości pracy placówki;
- rzetelnej i bieżącej informacji o postępach i zachowaniu dziecka;
- uzyskiwania wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- pogłębiania wiedzy pedagogicznej poprzez informacje udostępniane przez przedszkole;
- korzystania z poradnictwa w zakresie wychowania i dalszej edukacji dziecka;
- dostępu do zorganizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innych form wsparcia specjalistycznego.
- W przypadku korzystania przez placówkę z dziennika elektronicznego, stanowi on narzędzie komunikacji pomiędzy przedszkolem a rodzicami.
- Do podstawowych obowiązków rodziców/opiekunów należy:
- przestrzeganie postanowień statutu;
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców;
- zapewnienie dziecku niezbędnych materiałów i pomocy dydaktycznych;
- terminowe regulowanie należności za pobyt dziecka w przedszkolu;
- osobiste przyprowadzanie i odbieranie dziecka bądź upoważnienie osoby trzeciej zapewniającej bezpieczeństwo;
- niezwłoczne informowanie o nieobecności dziecka.
- Rodzice dzieci objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani do zapewnienia ich systematycznego uczestnictwa w zajęciach.
- W przypadku podejrzeń o stosowanie przemocy wobec dziecka w środowisku domowym, Dyrektor ma obowiązek powiadomić odpowiednie instytucje.
§ 25
Prawa i obowiązki wychowanków
- Wychowankami przedszkola są dzieci w wieku określonym przepisami prawa oświatowego.
- Każde dziecko ma prawo do:
- odpowiednio zorganizowanej opieki wychowawczej i zapewnienia bezpieczeństwa;
- edukacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb i możliwości;
- swobodnego wyrażania myśli, przekonań i uczuć, z poszanowaniem praw innych;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju;
- pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
- Dziecko ma ponadto prawo do:
- akceptacji, niezależnie od indywidualnych cech;
- prywatności i odpoczynku;
- swobodnej dyskusji z rówieśnikami i dorosłymi;
- wspierania w budowaniu relacji społecznych;
- samodzielnego wyboru formy zabawy i towarzyszy;
- wypoczynku w razie potrzeby;
- dostępu do zdrowej żywności i napojów.
- Do obowiązków wychowanków należy przestrzeganie ustalonych zasad współżycia społecznego, w tym:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach i życiu przedszkola,
- kulturalne zachowanie wobec innych dzieci i pracowników,
- troska o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo własne oraz innych,
- dbanie o mienie przedszkola i porządek.
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez pracowników, rodzice mają prawo złożyć pisemną skargę do Dyrektora z uzasadnieniem.
- Dyrektor rozpatruje skargę w terminie 14 dni i udziela pisemnej odpowiedzi.
§ 26
Skreślenie dziecka z listy wychowanków
- Rada Pedagogiczna może upoważnić Dyrektora do skreślenia dziecka z listy przedszkolaków w przypadku:
- nieusprawiedliwionej, ciągłej nieobecności dziecka przez co najmniej 30 dni,
- poważnego zagrożenia bezpieczeństwa innych dzieci, braku współpracy rodziców i nieskuteczności zastosowanych metod wsparcia.
- W przypadkach zagrożenia stosuje się następujący tryb postępowania:
- indywidualna terapia z dzieckiem prowadzona przez nauczyciela lub specjalistę,
- konsultacje z rodzicami,
- kontakt z instytucjami specjalistycznymi,
- rozmowy z Dyrektorem.
- Procedura skreślenia obejmuje:
- pisemne poinformowanie rodziców o naruszeniach,
- ustalenie sytuacji rodzinnej i rozmowy z rodzicami,
- konsultację z odpowiednimi instytucjami,
- analizę sytuacji przez Radę Pedagogiczną,
- podjęcie uchwały o skreśleniu,
- rozwiązanie umowy o świadczenie usług.
- Skreślenie następuje w formie decyzji administracyjnej.
- Rodzice mają prawo do złożenia odwołania w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.
ROZDZIAŁ 13
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Placówka posiada własny plan finansowy i materiałowy, za który odpowiada Dyrektor oraz intendent.
§ 28
- Statut oraz jego zmiany uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, podczas którego prezentowany jest pełny tekst. Członkowie mogą wnosić poprawki.
- Dyrektor jest zobowiązany do opracowania jednolitego tekstu statutu po jego nowelizacji.
- Statut jest dostępny do wglądu w sekretariacie oraz na stronie internetowej przedszkola.