KONCEPCJA PRACY M.P. Nr 50 z O.I. w Katowicach
Treść w formacie PDF do pobrania tutaj
Każde dziecko ma prawo do pełnego dostępu do edukacji bez względu na to, jaki prezentuje potencjał rozwojowy. Przedszkole integracyjne daje szansę rozwoju zarówno dzieciom niepełnosprawnym, jak i pełnosprawnym, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia.
Cele strategiczne przedszkola integracyjnego:
- zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia,
- kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla innych zachowań,
- wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
- integrowanie z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym,
- dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych jako zdolnych do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów,
- stosowanie specyficznych metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, które umożliwiają stymulację ich rozwoju, aktywności i samodzielności,
- indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi, aby wyrównywać szanse edukacyjne.
Uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu grupy pozwala na:
- bycie sobą wśród innych,
- rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji,
- wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności,
- przygotowanie do pełnego udziału w życiu społecznym.
WIZJA
Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki i opóźnienia w rozwoju. Skutecznie przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
MISJA PRZEDSZKOLA
- Zapewniamy wszechstronny rozwój dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb.
- Uczymy wrażliwości na potrzeby innych.
- Kształtujemy umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy.
- Wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci.
- Zapewniamy warunki sprzyjające realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego indywidualnych predyspozycji.
ZASOBY LUDZKIE:
-
- wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna,
- zespół specjalistów – logopeda, rehabilitant ruchowy, oligofrenopedagodzy, psycholog;
ZASOBY MATERIALNE:
- sale wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne- zestaw M. Montessori, sala polisensoryczna, sala SI oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci,
- gabinety specjalistów wyposażone w pomoce i sprzęt specjalistyczny,
- sala do ćwiczeń rehabilitacyjnych,
- budynek przedszkola bez barier architektonicznych.
ZADANIA UJĘTE W PLANIE ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA LATA 2012- 2018
- Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą.
- Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych.
- Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w programach pracy indywidualnej opracowanych dla dzieci niepełnosprawnych.
- Współpraca z rodziną warunkiem zintegrowania oddziaływań wychowawczo – -dydaktycznych.
- Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych,.
- Wypracowanie efektywnych form, metod pracy w zakresie ksatałcenia specjalnego- różne rodzaje terapii jak np. hipoterapia, SI, etc….
W RAMACH ZADAŃ OKREŚLONO CELE UKIERUNKOWANE NA POSZCZEGÓLNE GRUPY OSÓB – dzieci, rodziców oraz nauczycieli:
DZIECKO | RODZICE | NAUCZYCIELE |
Poznaje swoje prawa i obowiązki. | Otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka. | Są aktywni i twórczy. |
Jest akceptowane takie, jakie jest. | Uzyskują pomoc specjalistów. | Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym. |
Czuje się bezpiecznie. | Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola. | Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki. |
Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces. | Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola. | Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola. |
Uczy się dostrzegać swoje mocne strony. | Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką. | Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach. |
Buduje pozytywny obraz samego siebie. | Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola. | |
Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi. | Monitorują efektywność własnej pracy. | |
Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie nauki w szkole z powodzeniem. | Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. | |
Podnoszą kwalifikacje zawodowe. | ||
Prowadzą obserwacje pedagogiczne, które wykorzystują w pracy dydaktyczno – wychowawczej. |
PLAN ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2012/2018
OBSZAR | ZADANIA I SPOSOBY REALIZACJI | TERMINY, OSOBY ODPOWIEDZIALNE | EWALUACJA |
Efekty działalności dydaktycznej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola |
Monitorowanie i ewaluacja realizowanych programów.
Dbałość o bezpieczeństwo i upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa wśród dzieci.
Planowanie oraz prowadzenie zajęć i zabaw pobudzających aktywność dzieci w różnych sferach.
Wykorzystanie terenu ogrodu podczas zajęć ruchowych, plastycznych, przyrodniczych i innych.
|
cały rok, wszyscy nauczyciele, dyrektor
cały rok, wszyscy nauczyciele
cały rok, wszyscy nauczyciele
cały rok, wszyscy nauczyciele |
arkusze obserwacji dzieci, arkusze analizy dokumentacji przedszkolnej
arkusze analizy dokumentacji przedszkolnej, hospitacje
hospitacje
sprawozdania nauczycieli |
Procesy zachodzące w przedszkolu |
Monitorowanie założeń koncepcji pracy przedszkola i modyfikowanie ich w miarę potrzeb.
Diagnoza potrzeb rodziców w zakresie oferty zajęć dodatkowych.
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Prowadzenie działań w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych |
cały rok, wszyscy nauczyciele, dyrektor
wrzesień, zespół diagnostyczny
cały rok, zespół specjalistów, dyrektor
cały rok, wszyscy nauczyciele |
protokoły rady pedagogicznej
ankieta dla rodziców
arkusze obserwacji dzieci, ankiety dla rodziców dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju sprawozdania nauczycieli |
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym |
Rozwijanie współpracy z instytucjami lokalnymi działającymi na rzecz edukacji.
Badanie losów absolwentów.
Promocja przedszkola. |
cały rok, wszyscy nauczyciele
maj, zespół zadaniowy
cały rok, wszyscy nauczyciele, dyrektor |
sprawozdania ze współpracy ze środowiskiem lokalnym
ankiety dla rodziców absolwentów, ankiety dla nauczycieli klas I
strona internetowa przedszkola, publikacje w prasie lokalnej
|
Aktywizowanie rodziców do współpracy z przedszkolem.
Wspieranie rodziców w funkcji wychowawczej- pedagogizacja rodziców.
|
cały rok, wszyscy nauczyciele, dyrektor
cały rok, wszyscy nauczyciele, dyrektor |
sprawozdania nauczycieli z realizacji planu współpracy z rodzicami
ankiety dla rodziców |
|
Zarządzanie przedszkolem |
Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego.
Monitorowanie dokumentacji pod kątem zgodności z aktualizowanymi przepisami prawa.
Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przez nauczycieli.
Określenie potrzeb w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
Wykorzystanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce pedagogicznej i upowszechnianie ich wśród nauczycieli przedszkola- zajęcia koleżeńskie.
|
wrzesień, dyrektor
cały rok, dyrektor
cały rok, wicedyrektor
wrzesień, koordynator WDN
cały rok, koordynator WDN
|
informacja dyrektora o realizacji planu nadzoru pedagogicznego
zapisy w protokole rady pedagogicznej
arkusz analizy dokumentacji
ankiety dla nauczycieli, plan WDN
sprawozdania nauczycieli |
Wzbogacanie bazy przedszkola- polepszanie warunków działalności przedszkola.
|
cały rok, dyrektor |
sprawozdanie dyrektora |
Uwagi o realizacji Planu Rozwoju Przedszkola:
- Plan jest otwarty i może być modyfikowany.
- Plan jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola.
- Plan zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
- Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola i Rady Rodziców.
- Plan obowiązuje od dnia zatwierdzenia.
- Wnioski wynikające z realizacji planu dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej po każdym półroczu.