Rehabilitant

Bartek z Biedronek również podzielił się z nami jak pięknie ćwiczy 🙂

Witam serdecznie. Kolejna porcja ćwiczone na ŚRODĘ 14.04. Dziś będziemy pogłębiać naszą pojemność życiową płuc. Ćwiczenia oddechowe i nauka prawidłowego toru oddechowe są bardzo ważne, ale też trzeba uważać, podczas wykonywania zadań proszę aby Przedszkolaki robiły sobie przerwę, żeby się np. w głowie nie zakręciło 🙂 Zachęcam i jak zawsze czekam na foto lub filmorelację na moim messengerze Agata Młoźniak. Pozdrawiam serdecznie

Witam serdecznie. Ćwiczenia WTOREK 13.04. Będziemy kształtować naszą równowagę. Ćwiczenia są bardzo proste. Zachęcam serdecznie i do ćwiczeń i do podzielenia się w formie zdjęć czy krótkich filmików z wykonywanych zadań ruchowych. Można wysyłać na mojego messengera Agata Młoźniak. Pozdrawiam serdecznie

KOLEJNA PORCJA FILMIKÓW I ZDJĘĆ- OD NAJBARDZIEJ AKTYWNYCH PRZEDSZKOLAKÓW- PRZYPOMINAM NAGRODY CZEKAJĄ :):) Pozdrawiam p.Agatka

Wojtuś – Biedronki
Wojtuś – Biedronki
Oluś – Sówki

STYMULACJA PROPRIOCEPTYWNA

PROPRIOCEPCJA czyli tzw czucie własnego ciała – pozwala nam na odczuwanie naszego ciała, określenie części ciała bez kontroli wzrokowej. Wpływa na nasz układ nerwowy: powolny ruch, stały nacisk powoduje wyciszenie, uspokojenie, gwałtowny, przerywany – pobudzenie organizmu.

Przedstawiam kilka sposobów takiej stymulacji.

WSKAZÓWKA

  • podczas zawijania w koc, matę głowa zawsze na zewnątrz,
  • duża, mała piłka dziecko ma za zadanie dociskać do szafy, ściany,
  • możemy masować piłeczkami, wałkami kuchennymi, pociętymi makaronami,
  • podczas zawijania w folię zwracamy uwagę na bezpieczeństwo ( nie zawijamy twarzy, nie zawijamy zbyt mocno) – zadanie dziecka rozerwanie folii

Zadania do wykonania na dziś tj 7.04 (środa). Ćwiczenia skocznościowe. Proste do wykonania, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu 🙂 Zapraszam do wspólnych ćwiczeń i oczywiście dzielenia się zdjęciami lub krótkimi filmikami ze mną (przesyłać zdjęcia lub filmiki można na mój profil FB) i innymi z wykonywanej pracy 🙂 Pozdrawiam p. Agatka

Dziękuję za przesyłane zdjęcia i filmiki. Mam nadzieję, że Oluś, Wojtek i Cyprianek przesłanymi zdjęciami i filmikami zachęcą innych do ćwiczeń z p. Agatką 🙂

Zadania do wykonania (wtorek 06.04)- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu. Zapraszam do wspólnych ćwiczeń. Pierwsza fotorelacja została mi nadesłana-podzielę się, może Cyprianek zachęci innych do ćwiczeń a przy okazji do podzielenia się – nadal z niecierpliwością czekam na przesyłanie zdjęć lub króciutkich filmików na mój profil FB 🙂 Pozdrawiam Agata Młoźniak

Zadania do wykonania (piątek 02.04)- Ćwiczenia równoważne. Z niecierpliwością czekam na przesyłanie zdjęć lub króciutkich filmików na mój profil FB, wiem,że dzieci lubią wykonywać ćwiczenia, więc tym bardziej zachęcam 🙂 Pozdrawiam Agata Młoźniak

Zadania do wykonania (czwartek 1.04)- wzmacnianie mięśni stóp. Z niecierpliwością czekam na przesyłanie zdjęć lub króciutkich filmików na mój profil FB, wiem,że dzieci lubią wykonywać ćwiczenia, więc tym bardziej zachęcam 🙂 Pozdrawiam Agata Młoźniak

Zadania do wykonania (środa 31.03)- wzmacnianie mięśni brzucha. Z niecierpliwością czekam na przesyłanie zdjęć lub króciutkich filmików na mój profil FB, wiem,że dzieci lubią wykonywać ćwiczenia, więc tym bardziej zachęcam 🙂 Pozdrawiam Agata Młoźniak

Zadanie do wykonania (wtorek-30.03)- zachęcam do podzielenia się fotorelacją, zdjęcia czy filmik najłatwiej będzie przesłać na mój profil FB – wiadomość Agata Młoźniak – zapraszam, będą niespodzianki nagrody 🙂

Kolejna dawka fotorelacji 🙂 dla każdego coś miłego 🙂 pozdrawiam p. Agatka

Jeżeli dzieci podczas zabawy ryżem wykleją pisankę, to proszę o przyniesienie jej do przedszkola – mogą uzyskać dodatkową naklejkę.

Przypominam o trwającym konkursie , za każdą wykonaną pracę w domu dzieci otrzymują naklejkę, którą wklejają do zeszytu.

DZIECI DOSTAŁY DO DOMU PRACE PROSZĘ O WYKONANIE ICH I ZWROT NA NAJBLIŻSZYCH ZAJĘCIACH

ZABAWY Z RYŻEM

Ryż jest narzędziem wszechstronnym, pozwalający kreować zabawy i pobudzać zmysły ( dotyku, wzroku, słuchu ). Ryż możemy barwić na różne kolory wykorzystując naturalne barwniki ( burak, kurkuma, czerwona kapusta) oraz kolorową bibułę.

ZABAWY Z RYŻEM

  • przesypujemy ryż do misek rękami, łyżeczką, przez lejek
  • wsypujemy ryż do butelek – pudełko dźwiękowe,
  • znajdujemy przedmioty schowane w ryżu,
  • wysypujemy ryż na blat stołu i rysujemy obrazy, starsze dzieci piszą litery,
  • wyklejamy kolorowym ryżem obrazki, np robimy pisankę,
  • możemy zrobić gniotki

Nauka wiązania obuwia

Ćwiczenia motoryki małej

Dawno nic od p. Agatki nie było wrzucane więc nadrabiam 🙂

Drodzy rodzice.

Dzieci raz w tygodniu dostają zadania do wykonania w domu . Proszę dopilnować, żeby dzieci wykonywały zadania według podanych wskazówek. Proszę o zwrot wykonanych zadań na kolejne zajęcia, dzieci zbierają punkty za które na koniec roku będzie nagroda.

Czwartkowe zajęcia – p. Małgosia

Dzień z “życia ” Młodych Sportowców 🙂 Ćwiczenia z p. Agatką

Drodzy rodzice!

Od zeszłego tygodnia dzieci dostają zadania do wykonania w domu. Za każde zrobione zadanie uzyskają dodatkową naklejkę. Dzieci zbierają naklejki do zeszytu za ładne i prawidłowo wykonane ćwiczenia. Na koniec roku dla zwycięzcy będzie nagroda. Proszę o zwrot wykonanych zadań. Pozdrawiam Małgorzata Z.

Zajęcia z Panią Małgosią

Zestaw ćwiczeń do wykonania w tym tygodniu – pozdrawiam p. Małgosia

Ćwiczenia równoważne

  • chodzenie na czworakach po miękkiej powierzchni ( dywanie, materacu dmuchanym),
  • dotykanie części ciała podczas stania na mało stabilnej powierzchni ( dmuchany materac, poduszka),
  • chodzenie stopa za stopą do przodu, do tyłu, z oczami otwartymi, zamkniętymi,
  • chodzenie z woreczkami na głowie do przodu, do tyłu, na boki.

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych

  • dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana, lewą ręką prawego,
  • skoki pajacyka,
  • maszerowanie z naprzemiennym ruchem kończyn ( prawa ręka, lewa noga),
  • na czworakach prostowanie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie.

Usprawnianie małej motoryki

  • zakręcanie i odkręcanie butelek,
  • wrzucanie monet np do skarbonki,
  • przypinanie klamerek do sznurka,
  • ugniatanie kul z papieru oburącz i po kolei każdą ręką.

Rozwijanie koordynacji ruchowej

  • czołganie się po podłodze w przód, w tył ,
  • wrzucanie , np zwiniętych skarpet do miski, prawą, lewą ręką,
  • toczenie piłki po ścianie w górę, w dół,
  • przenoszenie na tacy lekkich przedmiotów.

Rozwijanie koordynacji bilateralnej

  • przybijanie piątek jednocześnie obiema rękami,
  • wrzucanie obiema rękami piłek do różnych pojemników,
  • rysowanie obiema rękami ósemek

Zajęcia z p. Agatka – grupa Tygryski. Nasze hasło przewodnie: SIŁA i MOC 🙂

BARDZO SERDECZNIE I GORĄCO PROSZĘ, ABY W ŚRODY( bo wtedy mamy ćwiczonka) UBIERAĆ DZIECI W LUZNY STRÓJ SPORTOWY (szczególnie jeśli chodzi o część dolną ubioru czyli spodnie z dresu, getry) !!!

Ćwiczenia rozwijające zdolności ruchowe 🙂 z p. Agatką

Ostatnie zajęcia przed wakacjami

PŁASKOSTOPIE – jest deformacją stopy objawiającą się przez obniżenie bądź całkowity zanik jej fizjologicznego wysklepienia. Skutkiem tego jest płaska stopa.

Ćwiczymy motorykę małą – zakręcanie i odkręcanie

Dziś przedstawiam pomoc do ćwiczeń motoryki małej. Ja użyłam nakrętek po deserkach w tubce, klej na gorąco, kolorowy papier, pudełko kartonowe.

Szalone cyferki

Do wykonania cyferek ( literek, figur, zwierząt itp.) potrzebujemy papier do pieczenia, klej na gorąco.

Rysujemy ( na stronie śliskiej) na papierze cyferki i wyklejamy klejem na gorąco. Po wyschnięciu odklejamy cyfry, mają one chropowatą strukturę.

Można włożyć do ryżu ( dodatkowy efekt symulacji), układać w szeregi, przeliczać .

Ćwiczymy motorykę małą, stymulację dotykową, uczymy się cyfr.

Tablica motywacyjna

Wyzwanie dla rodzica.

Proponuję wykonanie tablicy motywacyjnej. Jest to nie tylko zabawa ale także nauka dla naszych dzieci. Doskonalimy koordynację wzrokowo – ruchową, motorykę małą, stymulujemy układ wzrokowy, słuchowy, dotykowy.

Czekam na Wasze tablice motywacyjne, proszę o przesyłanie zdjęć na e- mail pozdrawiam p. Małgosia

PIĄTKOWA KRÓTKA FOTORELACJA Z ZAJĘĆ. Pozdrawiam p. Agatka

Czwartkowe zajęcia z Panią Małgosią

Zapraszam do wspólnego masażu 
 Pozdrawiam p. Agatka

Karteczkowa zabawa

Zabawa pomagająca organizacji przestrzennej dziecka oraz stymulująca zmysł wzroku i dotyku a przy tym dostarczająca mnóstwo radości i zabawy.

Potrzebujemy: karton , powycinane małe kolorowe kwadraty, które przyklejamy na karton według określonego wzoru i koloru.

Dziecko może pokonać ścieżkę na kilka sposobów: według zrobionej wcześniej mapy, według instrukcji słownej, np krok do przodu , krok w prawy bok, według instrukcji dotykowej – klepnięcie raz w prawą rękę – krok w prawo, klepnięcie dwa razy w lewą rękę – dwa kroki w lewo, dotknięcie brzucha krok w przód.

Zapraszam do wspólnego masażu 🙂 Pozdrawiam p. Agatka

Nauka chwytu trójpalcowego

Bardzo ważnym celem w terapii ręki jest wsparcie dziecka w rozwoju prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego, który daje podstawę do szybkiego , czytelnego i ergonomicznego pisania. Tylko prawidłowy chwyt gwarantuje optymalne użycie i wykorzystanie siły potrzebnej do spokojnego, łagodnego i skoordynowanego pisania.

Dziś proponuję zabawę, która przygotowuje dzieci do prawidłowego chwytu.

Malowanie patyczkami do uszu

Nakarm królika

Do tej zabawy potrzebujemy pudełko papierowe, z którego zrobimy królika, kolorowe papiery – wycinamy z nich marchewki ( zabawę można modyfikować – łącząc marchewki w pary, układając w szeregu, tworząc tor przeszkód ze zbieraniem marchewek)

Cele: usprawnianie małej motoryki, koncentracja, koordynacja oko- ręka, poznawanie kolorów, nauka segregowania

Propozycja na dziś – zastosowanie rolki po papierze toaletowym

Czekam na propozycje Waszych pomysłów

Sorter kolorów

Dziś propozycja zabawy dopasuj kolor. Do wcześniej przygotowanych przez siebie kart należy dopasować kolorowe kulki.

Cele: usprawnianie małej motoryki, koncentracja, stymulacja wzrokowa, koordynacja oko – ręka

Dzisiaj przedstawiam filmik z ćwiczeniami rozciągającymi i oddechowymi. Zachęcam do wspólnych ćwiczeń 🙂 Pozdrawiam p. Agatka

https://1drv.ms/v/s!An849xJJACpybHFSqSmXXFbRFUQ?e=2tP23a

https://1drv.ms/v/s!An849xJJACpya_96oXebxsA1xGU?e=KwqazV

Co można zrobić z klamerkami i patyczkami?

Propozycja zabawy z klamerkami :

  • możemy je układać wg koloru, szeregować, układać w pary,
  • możemy przypinać do rozwieszonego wcześniej sznurka,
  • możemy przypiąć dziecku do ubrania i polecić ściąganie przeciwną ręką do strony ciała ( ucząc przekraczania linii środkowej ciała),
  • możemy stworzyć kolorową planszę i przypinać klamerki do odpowiedniego koloru

W tej zabawie uczymy dziecko prawidłowego chwytu rozwijając w ten sposób motorykę małą, doskonalimy koordynację wzrokowo- ruchową, uczymy kolorów, rozwijamy percepcję wzrokową.

Zabawa patyczkami, np. lodach

  • możemy je pomalować na różne kolory,
  • możemy układać w pary, wg koloru,
  • możemy dodatkowo okleić różnymi materiałami wzmacniając stymulację dotyku,
  • możemy układać wzory wg wcześniej przygotowanej planszy,
  • możemy pomalować patyczki dwoma kolorami , a następnie układać wg określonego koloru ( zabawa w domino patyczkowe).

Równowaga – proste ćwiczenia -zachęcam do wspólnego wykonania zadań. Pozdrawiam p.Agatka 🙂 https://1drv.ms/v/s!An849xJJACpyahaI5sRtNIwyP10?e=8ziDbQ

Witam serdecznie, dziś proste ćwiczonka ogólnorozwojowe 🙂 pozdrawiam serdecznie p. Agatka https://1drv.ms/v/s!An849xJJACpyaJW7eM1edyWf6Wg?e=buG3lb

Buteleczki sensoryczne

Buteleczki wypełnione zawartością nie tylko rozwijają stymulację słuchową, percepcję wzrokową, ale także rozwijają wyobraźnię, wpływają na wyciszanie układu nerwowego, mogą służyć jako roler do masażu.

Możemy stworzyć butelki sensoryczne suche lub płynne.

Potrzebujemy: wodę, żel do włosów, glicerynę, mydło w płynie, żel pod prysznic, cekiny, koraliki, suchy makaron , suchy ryż, brokat itp.

Ścieżka sensoryczna

Do wykonania ścieżki sensorycznej wykorzystane zostały puzzle piankowe, duże wykałaczki, gąbki do mycia, makaron,woreczek z grochem, druciaki do mycia naczyń,, plastikowa kratka do zlewu, potrzebujemy jeszcze klej na gorąco.

Proponuję zrobić taką ścieżkę w domu. Jest to ćwiczenie rozwijające stymulację dotykową stóp, dłoni, ćwiczenie równoważne ( faktury użyte do ścieżki mogą być różne: ostre, miękkie, gładkie, śliskie, twarde).

Wierszyki masażyki – jako element relaksacji

Dotyk jest zawsze postrzegany jako narzędzie terapeutyczne, dajemy dziecku poczucie bezpieczeństwa, budujemy relacje, nawiązujemy kontakt z dzieckiem. Wiele badań wskazuje na to, że łagodny masaż zmniejsza napięcie mięśniowe. Bardzo dobrą propozycją dla dziecka są tzw. wierszyki masażyki. Polegają one na naśladowaniu czynności zwierząt i ludzi za pomocą dotyku. Wierszyki można wymyśleć samodzielnie albo korzystać z gotowych opracowań.

Wieża z kubków

Potrzebujemy : kolorowe kubki plastikowe, papierowe ( można samemu pomalować), gotowe plansze z wzorami ustawienia kubków ( można zrobić to samodzielnie rysując różne kombinacje).

Ćwiczenie doskonali koordynację wzrokowo – ruchową, motorykę małą, stymulację wzrokową.

Buteleczki sensoryczne do samodzielnego wykonania

Potrzebujemy: butelki po sokach, wodzie, różne materiały ( słomki, gąbki do mycia, materiały , patyczki do uszu, szklane kulki, itp).

Przedmioty z butelek wyciągamy za pomocą szczypiec. Jest to ćwiczenie , które doskonali motorykę małą, rozwija koordynację wzrokową oraz ćwiczenie poprawiające stymulację dotykową.

Nauka zapinania guzików

Przykładowy pomysł na naukę zapinania guzików

Zabawa – Gazetowe czary

  1. Robienie wiatru gazetami: dzieci trzymają gazetę najpierw w obu rękach, a potem w każdej osobno i machają nimi.
  2. Czołganie się po gazetach: gazety rozkładamy płasko na podłodze, a dzieci czołgają się po nich z jednej strony na drugą.
  3. Gazetowy baseball: dzieci zwijają gazety w rulon, a następnie odbijają nimi, np. piłeczki pingpongowe, nadmuchane balony.
  4. Darcie gazet: dzieci drą gazety na paski.
  5. Wkładanie małych kuleczek z gazet do butelek: z pasków gazet dzieci kręcą kulki i następnie wkładają je do butelek.

Rysowanie jednocześnie dwiema rękami.

Ćwiczenie rozwija percepcję wzrokową, orientację przestrzenną, poprawia koordynację wzrokowo – ruchową, utrwala świadomość lewej i prawej strony, poprawia świadomość ciała, stymuluje rozwój obu półkul mózgowych.

Zabawa kółko i krzyżyk

Potrzebujemy: kawałek filcu ( może być to też karton do którego będziemy przyklejać taśmę na rzepy), taśma na rzepy, klej, papier piankowy.

Taką wykonaną planszę można zabrać w podróż umili czas dzieciom.

Przykłady ćwiczeń i zabaw precyzyjnych

  • zapinanie dużych klamer,
  • zabawa pacynkami,
  • zgniatanie gumowych zabawek,
  • przekładanie kartek,
  • naśladowanie pisania na klawiaturze,
  • malowanie palcami

Zabawa z makaronem

potrzebujemy: makaron – różne kształty, barwniki spożywcze, woda, garnek

SERIA ĆWICZEŃ ROZMACHOWYCH

Celem jest ,po uzyskaniu stabilizacji centralnej, przygotowanie kończyny górnej do wykonywania funkcji manipulacyjnych i samoobsługowych

  1. Zabawy masami plastycznymi
  2. Tworzenie różnych kształtów z giętkich drucików
  3. Proste origami
  4. Nawijanie nitki/sznurka na kłębek
  5. Zabawa w kelnera niosącego tacę
  6. Przysypywanie ( np ryżu) do kubka z rotacja przedramienia

Ogólne zasady w czasie nauki czynności samoobsługowych

1.   Rozbieranie się jest łatwiejsze od ubierania. Nie wymaga tak dokładnego planowania. Warto zadbać też o to, aby odzież była trochę za luźna, dziecko wówczas poradzi sobie z większą łatwością i nabierze motywacji.

2.   Rutynowe powtarzanie na głos. Dla wielu dzieci jest to dodatkowy bodziec mobilizujący, ułatwiający zapamiętywanie.

3.   W czasie nauki ubierania i rozbierania trzeba stworzyć dziecku warunki poczucia bezpieczeństwa, aby zapobiec nasileniu się nieprawidłowości. Zmieniaj pozycje dziecka, podpowiadaj ruch, dłuższe sekwencje dziel na etapy.

4.   Zaplanuj trenowanie o innej porze niż rano – ważne jest aby na naukę mieć spokojny zaplanowany czas, nie może temu towarzyszyć pośpiech i nerwowość.

5.   Łatwiejsze są ubrania dające się wciągać i ściągać niż rozpinanie i sznurowanie.

6.   Przy zdejmowaniu ubrań nierozpinanych najpierw wyciągamy ręce z rękawów, a później ściągamy ubranie przez głowę. Przy ubieraniu kolejność odwrotna. Jest to związane z potrzebą „ uwolnienia” rąk z materiału w czasie wykonywania tej najtrudniejszej czynności, jaką jest przekładanie ubrania przez głowę.

7.   Jeśli dziecko ma wyraźną asymetrię w sprawności obu kończyn , najpierw ściągamy ubranie z kończyny sprawniejszej. Podczas ubierania – zachowujemy kolejność odwrotną. Sprawniejsza kończyna musi pomagać bardziej, więc należy jak najdłużej nie krępować jej ruchów materiałem ubrania.

ĆWICZENIA RÓWNOWAŻNE – zachęcam do wspólnych ćwiczeń. Pozdrawiam p. Agatka

Zapraszam do spróbowania swoich sił z krzyżówką sportową- hasła z krzyżowek można przesłać na e-maila kacper.m1@interia.pl NAGRODY CZEKAJĄ 🙂 P. Agatka

Ćwiczenia stabilizacja posturalna c.d.

  1. Pozycja wyjściowa leżenie na brzuchu. Ruch – jednoczesne uniesienie wyprostowanych ramion i nóg w górę.
  2. Pozycja wyjściowa klęk podparty. Ruch – uniesienie nogi i przeciwnej ręki przy zachowaniu prostego tułowia.
  3. Pozycja wyjściowa klęk prosty. Ruch – utrzymanie pozycji klęku jednonóż, powoli licząc do 10, zmiana nogi.

Dziś zaproponuję zabawę pt ” Złap piłkę”

Potrzebny będzie nam karton najlepiej po butach, farby, flamastry, mała piłeczka. Na kartonie rysujemy dowolną postać ( zwierzę, roślinę itp.). Wycinamy w środku otwór wielkości piłki lub może być też nieco większy. Zabawa polega na tym, że musimy trafić piłką do naszego otworu.

Jest to dobre ćwiczenie na koordynację wzrokowo- ruchową, małą motorykę, wydłużenie czasu koncentracji uwagi.

Ćwiczenia na stabilizację posturalną

Naśladowanie ruchów różnych zwierząt:

  • ” kotki” – chodzenie w pozycji czworaczej ( klęku podpartym) w różnych kierunkach,
  • ” niedźwiadek” – chodzenie w podporze na rękach i stopach,
  • ” wąż” – pełzanie po podłodze na brzuchu,
  • ” krab”- chodzenie w pozycji kraba ( odwrócone czworaki),
  • ” wierzgający konik” – dziecko znajduje się w przysiadzie, ustawia ręce w podporze na podłodze, odbija się nogami do góry i robi w powietrzu szybkie naprzemienne wymachy nogami.

Siad “W”.

Jest to sposób siedzenia, który pozwala zwiększyć płaszczyznę podparcia i daje dziecku większe poczucie stabilności czy równowagi podczas zabawy. Jeśli dziecko korzysta z tej pozycji przez chwilę i potrafi zmienić ją na inną, to nie ma w tym nic złego i nie musimy się martwić. Gorzej jeśli siad ten jest dominującym sposobem utrzymania pozycji dziecka na podłodze. Najczęściej siadają tak dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym, z tendencją do hipermobilności stawów, mających problemy z równowagą. Szeroka pozycja u dzieci daje im poczucie bezpieczeństwa, zwiększa płaszczyznę podparcia.

Siad “W” może pojawić się też u dzieci, które mają nieodpowiednie kapcie w przedszkolu. Są to sztywne, ciężkie kapcie z wysoką cholewką, nie pozwalające poruszać stopą w stawie sokowym. Jeśli dziecko bawi się na podłodze i chce usiąść na pięty takie buty ( kapcie) uniemożliwiają mu. Nogi rozjeżdżają się a pupa wpada między uda i ma gotowy siad “W”. Pozwólmy dzieciom bawić się na boso. Stopa się wtedy najlepiej kształtuje ponieważ nic ja nie ogranicza.

Siad “W”

  • prowokuje zaokrąglenie pleców,
  • utrudnia oddychanie ponieważ klatka piersiowa jest zapadnięta,
  • utrudnia dziecku mobilność np przenoszenie ciężaru ciała, rotację w osi długiej, sięganie rękami,
  • ustawia biodra w rotacji wewnętrznej,
  • wpływa niekorzystnie na rozwój bioder,
  • powoduje skrócenie mięśni tylnej strony uda.

Jeśli zauważysz taki siad u swojego dziecka, możesz poprosić o zmianę pozycji, zaproponować inny sposób siedzenia lub zabawę ruchową. Warto udać się na konsultację do fizjoterapeuty, aby znaleźć przyczynę i ewentualnie zaproponować odpowiednią terapię.

Ćwiczenia na mięśnie stóp – zachęcam do ćwiczeń!! 🙂 pozdrawiam p.Agatka

https://1drv.ms/u/s!AiRmsiQyjr_jcfSv-yiqsLu77aQ?e=LNY8n1

Zabawa ruchowa ” Rzut na trąbę słonia”

W zabawie tej ćwiczymy koordynację wzrokowo – ruchową, dużą motorykę, celność rzutu.

Przykłady ćwiczeń stabilizacji centralnej

Zalety ćwiczeń stabilizacyjnych:

  • łatwość w utrzymaniu prawidłowej postawy,
  • lepsze poczucie równowagi,
  • lepsza koordynacja prawej i lewej strony ciała,
  • wzmocnienie mięśni tułowia.

  1. Leżenie na plecach. Dziecko przyciąga kolana do klatki piersiowej, obejmuje je rękami i wykonuje delikatne kółeczka nogami w jedną i drugą stronę.
  2. Leżenie na plecach. Dziecko unosi jednocześnie wyprostowaną prawą nogę i wyprostowaną lewą rękę. Na stopę i dłoń kładziemy woreczek. Dziecko musi utrzymać woreczek nieruchomo przez kilka sekund, po chwili zmieniamy strony.
  3. Leżenie na plecach. Dziecko unosi biodra w górę, tworząc “most” pchając jednocześnie piętami w podłoże.
  4. Leżenie na plecach. Dziecko przekłada woreczek lub małą maskotkę z ręki do ręki pod kolanem.

Dziś pracujemy w pozycji leżenia na plecach w kolejnych dniach będą ćwiczenia w innych pozycjach.

Ćwiczonka na mięśnie grzebietu 🙂 zachęcam do wspólnych ćwiczeń

https://1drv.ms/u/s!AiRmsiQyjr_jcEyRBRlMr4Duo0I?e=MOwafL

Wiosenne kanapki

Dziś proponuję zabawę w robienie sobie kanapek, śniadania. Mamy już wiosnę, pojawiły się nowalijki, a w związku z tym dużo świeżych warzyw. Wszystkie produkty zrobione są z filcu ( można też początkowo użyć kolorowego papieru). Jest to zabawa polegająca na poznawaniu, utrwalaniu nazw owoców, warzyw, kolorów. Dzieci szczególnie tzw. ” niejadki” oswajają się zjedzeniem. Po takich zabawach można spróbować dać dzieciom świeże warzywa i owoce, nowe smaki do spróbowania ( początkowo dzieci mogą dotykać, wąchać, próbować, nie zmuszamy od razu żeby zjadło całe warzywo, owoc, kroimy na małe kawałki).

Poprzez zabawę dzieci rozwijają motorykę małą, doskonalą koordynację wzrokowo – ruchową.

Co o gimnastyce każdy powinien wiedzieć 🙂

Coś dla dużych i coś dla małych https://1drv.ms/p/s!AiRmsiQyjr_ja7axLMBGZ8Uiq80?e=cZynBs

Pozdrawiam P. Agatka

Zabawa z ryżem

Propozycja na weekend.

Potrzebujemy: ryż biały, różnokolorowe bibuły lub naturalny barwnik, pojemnik z ciepłą wodą.

Barwimy ryż na różne kolory. Pociętą bibułę wrzucamy do pojemnika z ciepłą wodą ( młodsze dzieci robią to pod kontrolą rodziców). Jak woda nam się zabarwi, wyciągamy bibułę i wsypujemy ryż. Jeśli chcemy mieć intensywniejszy kolor trzymamy trochę dłużej.

Ukryte skarby: dziecko ma za zadanie wyszukać w ryżu umieszczonych wcześniej przez rodzica małych zabawek.

Ryżowe obrazki: do kubka z wyciętą dziurką wsypujemy ryż , dziecko ma za zadanie usypać obrazek.

CELE: – rozwijanie percepcji wzrokowej, rozwijanie koncentracji,ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, stymulacja zmysłu dotyku, rozwijanie sprawności manualnej.

Propozycja na zabawę dla “nadwrażliwców” oraz dla … niejadków i dzieci z wybiórczością pokarmową.

Galaretkę o dowolnym smaku można:

  • umieścić w zwykłej misce i pociąć na kawałki,
  • dać dziecku pociąć galaretkę lub pozwolić samodzielnie ją wyciągnąć z pojemnika,
  • można wlać ją do gotowych foremek dodając owoce , które po zastygnięciu galaretki dzieci wyciągają jako skarby,
  • można zrobić z niej dowolny obrazek.

Zabawa galaretką daje nie tylko stymulację zmysłu dotyku, ale także węchu i o ile dziecko odważy się spróbować stymulację zmysłu smaku ( jeśli dziecko nie będzie chciało dotykać galaretki można początkowo zastosować rękawiczki gumowe). Zabawy wpływają pozytywnie na stan emocjonalny dziecka , ponieważ nie traktuje ono w tym momencie jedzenia jako posiłku ale jako zabawę.

Zabawy z masą plastyczną

Wpływają na:

  • usprawnianie małej motoryki,
  • rozwój wyobraźni,
  • ćwiczenia koncentracji,
  • rozwój mowy – ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę,
  • ugniatanie powoduję współpracę obu półkul mózgowych.

Masa piaskowa ( przypomina mokry piasek)

Do jej wykonania potrzebujesz piasku i pianki do golenia. Daje dzieciom dużo wrażeń sensorycznych, mieszanie miękkiej pianki z szorstkim piaskiem. Masa nie wysycha, przypomina mokry piasek, można z niej robić babki.

Masa solna ( do wykonania różnego rodzaju ozdób , figur)

Do wykonania potrzebujesz 2 szklanki mąki, 2 szklanki soli, 1 szklanka wody. Do masy można dodać barwniki spożywcze nadając piękne kolory. Po zamknięciu masy solnej w szczelnym opakowaniu można ją wykorzystać następnego dnia.

Sztuczny śnieg ( mokry można z niego lepić kulki)

Do przygotowania sztucznego śniegu potrzebujesz piankę do golenia i sodę oczyszczoną. Domowy śnieg jest bardzo mokry można z niego lepić kulki, można też dodać barwniki spożywcze. Po zamknięciu w szczelnym pojemniku masę można wykorzystać następnego dnia, aby była bardziej plastyczna należy dodać trochę pianki do golenia.

Ciecz nienetonowska ( zmieniająca swój stan skupienia)

Wystarczy zmieszać mąkę ziemniaczaną z wodą w stosunku 2:1. W zależności od zastosowania naszej siły można zrobić kulki, które po chwili się rozpływają, można przelewać ciecz. Jest delikatna i miła w dotyku, można dodać barwniki spożywcze.

Kaszolina ( masa plastyczna z kaszy manny)

Do jej zrobienia potrzebne są dwa składniki kasza i woda. Na jedno opakowanie kaszy manny należy dodać pół szklanki wody i dokładnie wymieszać. Gotowa masa powinna łatwo odchodzić od rąk. Masa jest miękka, można z niej wycinać różne kształty. Można dodać barwnik spożywczy.

“Terapia ręki”

Ręce to doskonały wytwór, to najbardziej precyzyjne narzędzie dzięki któremu badamy, poznajemy świat.
Za ich pośrednictwem dotykamy, odczuwamy, ręce pomagają nam w procesie uczenia się, w nabywaniu rozmaitych umiejętności.
Dzięki nim poznajemy świat, wyrażamy nasze emocje. Ręce jednak nie funkcjonują w odosobnieniu. Powiązane są z tułowiem, dzięki temu uzyskujemy stabilizacje ruchów ramienia i samej ręki. Potrzebne jest to nam podczas wykonywania precyzyjnych ruchów, manipulacji, posługiwania się narzędziami oraz pisania. Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców jak i dostarczenia wrażeń dotykowych zarówno z zakresu czucia powierzchownego jak i głębokiego.


Cel:
– poprawa umiejętności ruchów,
– wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia,
– wzmacnianie koncentracji
– poprawa koncentracji wzrokowo – ruchowej,
– przekraczanie linii środkowej ciała
Objawy sugerujące nieprawidłowości w motoryce małej:
– zaburzenia koordynacji ręki,
– trudności grafomotoryczne,
– niedostosowanie tempa pracy do zadania,
– niechęć do wykonywania czynności, zabaw manualnych,
– problemy z ruchami precyzyjnymi ręki związane z nadmiernym lub za małym napięciem mięśniowym,
– trudności z koordynacją wzrokowo – ruchową.

Najczęściej powodem niepowodzeń w pisaniu są nieprawidłowości w napięciu mięśniowym ręki. Przyczynia się to do szybkiej męczliwości ręki, drętwienia dłoni i palców, nieprawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego, niezgrabnego pisania, a w efekcie utraty motywacji i niechęci pisania. Chcąc rozwiązać przyczynę tych trudności wskazane jest zrobienie dziecku diagnozy z zakresu pracy ręki (diagnoza SI, Terapii Ręki).

Pani Małgosia